01 ALLMÄNT

Kärlek

2013-01-07 10:52 #0 av: [OrvarsKorvar]

Överallt hör jag folk upphöja kärleken som om det vore någon sorts osynlig kraft, något absolut som är eftersträvansvärt för alla människor och gentemot alla människor ("djur" hamnar ofta i skymundan). Ofta inom konst och musik ser och hör man uttryck för denna tro, "all you need is love", målning med blott detta budskap skrikandes i någon ljus nyans "LOVE!".

En fantastiskt musiker, Omar Rodriguez-Lopez sade en gång något i stil med: "I do not believe that god is an avengeful god, a good god, a mighty god. God is only love!" som om det var det mest självklara i hela världen. Särskilda egenskaper kan inte knytas till denna gud, men någonting påstått "högre" mindre subjektivt, mindre godtyckligt kan definitivt göra det, något som verkar vara guds själva essens: KÄRLEK!

Vad som intresserar mig är:

1. Vad är denna absoluta kärlek och hur tar det sig uttryck i praktiken, om man skulle sammanfatta handlingar eller egenskaper som är uttryck för denna absoluthet, vad skulle de då vara?
  2. Var förutom i människans fantasi och samhällen ser vi uttryck för denna kärlek?
  3. Vad är målet för kärleken, vad är kärlekens nytta?

Anmäl
2013-01-10 10:27 #1 av: [OrvarsKorvar]

Vad tråkiga ni är...

Anmäl
2013-01-12 19:05 #2 av: Moonwing

#1 Ha,ha..Flört..en del av dina frågor skall jag försöka ge min personliga syn på.Glad

"Vad är denna absoluta kärlek och hur tar det sig uttryck i praktiken, om man skulle sammanfatta handlingar eller egenskaper som är uttryck för denna absoluthet, vad skulle de då vara?"=

..skulle kunna tänka mig att kärlek egentligen är en tanke ..-som omformas till en fullständigt osjälvisk handling, på vilket plan det än gäller.

- vill nog jag översätta", kärlek .

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Vad är målet för kärleken, vad är kärlekens nytta?"=

Kan vi bjuda på detta-utan att känna att vi behöver något själva för syftet (vad det än är) så är vi nog nära det perfekta samhället.

Att slippa egennyttan, själviskheten, förstås! Vilken vinst!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Var förutom i människans fantasi och samhällen ser vi uttryck för denna kärlek?"=

Jag vet inte riktig vad egentligen menar eller vill komma med just denna fråga, om vi undantar människans fantasi (tankarna som skapar gärningar, börjar ju där) -och samhället som sådant, då har vi bara det "icke-tänkande" systemen kvar (naturen-vårt eget biologiska system)..å då börjar vi prata egennytta..!?

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.