02 TEORETISK FILOSOFI

Vem lär sig mest tror ni?

2013-02-15 08:20 #0 av: Blåvindar

Vem tror ni lär sig mest;

* Den som hela sin barndom lever isolerad med högar av böcker, tidningar (av alla slag), radio mm - med andra ord fri tillgång till all teoretisk kunskap som går att få.

eller...

* Den som lever ute i samhället men som går igenom livet utan någon som helst informell kunskap överhuvudtaget?

Anmäl
2013-02-15 20:23 #1 av: Moonwing

En kombi av dem, naturligvis..-men måste man välja-skulle jag säga den sistnämnda, inget finns som överstiger livserfarenheten..det beror ju även på vad man anser "kunskap/vishet/insikt"-kommer ifrån..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2013-02-18 22:26 #2 av: Geru

Den första. Den lever sig in i och förstår hundratals om inte tusentals olika människors perspektiv och värderingar. Den andra har bara sina egna.

Anmäl
2013-02-19 20:08 #3 av: Moonwing

"Den lever sig in i och förstår hundratals om inte tusentals olika människors perspektiv och värderingar"

-på sätt och vis har du ju rätt där..-men vem säger att nästa grupp helt och hållet undgår "djungeltelegrafen"..-inte jag i alla fall..

" Den som lever ute i samhället"

-i så fall, så får de ju någon form av info hur och på vilket sätt vi levt i "forna dagar"-och vilken kunskap vi fått ..

-även om den inte sas getts "informellt", behöver den ju inte vara av sämre kvalite´..eller?

Frågan är nog lite vad, det är man i så fall skall ha lärt sig?Skämtar

Har det med samhällets utveckling att göra, eller gäller det den enskilde, eller är det bägges?

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2013-02-19 22:43 #4 av: Blåvindar

Härligt att höra att ni har olika teorier huruvida vem som lär sig mest Glad
#3 Jag tänkte rent allmänt, att vem lär sig mest, den som gör det praktiskt eller den som gör det teoretiskt? Det finns ju egentigen bara rätt och fel svar, det är ju olika som du säger vad man ska lära sig. I den utbildning jag går nu handlar det mycket om att vissa saker har stort värde tillsammans. Med andra ord att man ska använda sig av både teori och praktik. Så frågan är rätt spontan och öppen för tankar eftersom det finns så många svar Glad

Anmäl
2013-02-20 16:54 #5 av: Moonwing

Ja, det har du rätt iGlad..det finns för..många svar-klurigt!Skämtar

/ Wingen

Anmäl
2013-02-20 17:00 #6 av: Geru

#3 Alltså, med att läsa så läser man ju tidsskrifter med antog jag.

Man kan ju se en stor skillnad på människors kunnande nu och innan vi hade skola^^ För att ta ett typ exempel^^

Anmäl
2013-02-22 20:27 #7 av: dolfen

Den som har förmågan att reflektera över sina erfarenheter.

Anmäl
2013-02-23 18:47 #8 av: Moonwing

#6 Hmmmm så funderade jag med, sen tänkte jag att mycket av det sociala sammanhangen försvinner , i och med att vi tex pratar genom Skype, Msn osv..vi lär oss inte läsa av människor på samma sätt..kanske kör bil mindre..ja, allt praktiskt.

Jag vet inte vilket man skulle välja bort-helst inget.

Allra bäst vore om vi kunde ha typ, nån slags mental kontakt med varandra..men ändå ha det praktiska kvar..-men nu är jag lite ot..ursäkta!Tyst

/ Wingen

Anmäl
2013-02-23 19:38 #9 av: dolfen

Det finns människor som hittar på nya idéer.
Detta genom att använda sig av sina erfarenheter/kunskaper (lästa och/eller självupplevda) som de har reflekterat över för att sedan kunna skapa nya idéer. Häftigt!

Tror det var Einstein som sa att fantasi är viktigare än kunskap.
(Man kan ha kunskap, men man kan inte få nya idéer om man inte har fantasi.) Ler

Anmäl
2013-02-24 18:02 #10 av: Geru

#8 Jag sitter massor på skype. Det om något hjälper mig att vara social^^ Skype blir typ så för dom som använder det.

Iställte för leenden har men :), som exempel.

Inte för att mänsklig interaktion är dåligt eller något^^

Anmäl
2013-02-25 22:38 #11 av: Moonwing

#10 SkämtarHmmm.. jag menar inte att Skype eller att messa är dåligt, jag menar bara att vi kanske missar bitar när vi erätter dem helt med andra..

-det är ju lätt att göra det, som när människor började åka bil istf att köra häst..å fick sämre kondis.., (men samtidigt fick en annan slags erfarenhet och mer gjort i vardagen)

- att man kanske tappar kontakten med djur tex, eller rör sig mindre-kanske vi är duktiga på att undermedvetet kompensera detta, vet inte mycket om det, kanske tom finns statistik på det!?

Kanske det är så enkelt att det i slutändan ändå finns två slags personlighetstyper;

En som är "Teoretiker", som gärna har "lösningar på det mesta"-men sällan försöker genomföra dem, men gärna lägger fram dem för andra..

och en "Praktiker", som undviker att snacka/tänka-som i stället handlar..

..eller kanske det finns de där emellan, som varken kan det ena eller andra... eller de som gör både och..Cool..och avarter emellan dem.

Men vem som lär sig mest ...Galen!?

/ Wingen

Anmäl
2013-03-15 14:29 #12 av: [Zorita]

Jag tror den första lär sig mer. En som inte läser är begränsad till den kunskap andra i deras närhet besitter, medan den som läser har tillgång till all världens kunskap inklusive analyser och reflektioner. Den tillgången tror jag uppväger avsaknaden på vissa sociala kunskaper.

Anmäl
2013-03-24 16:39 #13 av: Tiskella

Jag tror det beror på "vad" dom lär sig mest om, handlar det om vem av de två som lär sig mest om livet, så tror jag det blir den som lever det, dvs den sista. Är det vem som lär sig mest i allmänhet, som besitter mest allmän kunskap, så tror jag det blir den som ägnar sitt liv åt att läsa, dvs den första.

Anmäl
2013-03-24 17:22 #14 av: Geru

#13 Uh, i böcker läser du ju om andra människors liv, hur dom ser på det och hur det slutar. Varför skulle man inte lära sig mer om livet så?

Anmäl
2013-03-24 18:03 #15 av: Blåvindar

Den som lever sitt liv med enbart tillgång till texter i böcker lär sig nog med faktabaserade saker - så här är och fungerar saker. Lite att jämföra med de teoretiska ämnena i skolan medans den som lever enbart bland andra utan tillgång till sådan fakta lär sig mer att tänka och reflektera saker och ting (?) Dock känns det som om denna personen skulle vara lättare att påverka (manipulera i extremfall) då den saknar kunskap om saker och ting. Kanske att det även visar sitt arv mer i dessa fall oxå, huruvida man är som person kan vara genetiskt eller en produkt av miljön?

Anmäl
2013-03-24 18:27 #16 av: Geru

#15 Nope. Man behöver inte alls det. Jag själv läser extremt mycket, men det betyder inte att jag tar det jag läser för givet, eller att det exakt skulle fungera så. Det är ju regelrätt korkat att tro nå sånt O_o

Fakta lär dig att reflektera kring saker. Fler inputs, mer saker att reflektera kring.

Anmäl
2013-03-24 18:40 #17 av: dolfen

Vissa människor har "förmågan". Andra inte.
Att dessa olika människor fäktas, leder troligen inte till att någon vinner 1:a-platsen.

"Kloker" Oskyldig Cool

Anmäl
2013-03-25 10:21 #18 av: [Zorita]

#15 Jag upplever nog folk som läser som mer analytiska och reflekterande än de som inte läser, i min egen umgängeskrets alltså.

Anmäl
2013-03-25 19:19 #19 av: Tiskella

#14 Som exempel kan jag nämna en resa jag gjorde till prag, på vägen dit läste jag om staden om vissa museer osv av folk som varit där. När jag kom dit upplevde jag staden helt annorlunda än vad jag läst, faktum är att böckerna jag läste inför resan inte hade någon inverkan alls på varken hur jag upplevde staden eller hur jag kom ihåg den. Som annat exempel kan nämnas då min bil krånglade, jag försökte mig på böcker om märket, någon medföljande manual och tillslut internet, lyckligtvis hade jag en vän som kunde visa mig istället, något jag inte kunde lära mig från allt det andra. Men det ena utesluter inte det andra, bäst är nog en kombination av de två. I ett val dom emellan väljer jag dock fortfarande det andra. Observera "jag tror" dvs en egen åsikt.

Anmäl
2013-03-25 21:44 #20 av: Blåvindar

#19 Det du säger är den delen jag egentligen vill komma fram till, att vi behöver antagligen både praktik och teori ihop för det bästa resultatet, men grejen med det är bara rent "tänk om" av de båda ytterligheterma :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.