Annons:
Etikettspråkfilosofi
Läst 1293 ggr
Ikajo
2013-05-01 22:02

Hur vi talar om en sak...

Detta är nog min mest grundläggande filosofiska tanke. Det mesta andra jag sysslar med utgår ifrån den både enkla och komplicerade synsätt.

Hur vi talar om en sak påverkar hur vi upplever saken ifråga. När vi ändrar på sättet vi talar om en sak ändras också upplevelsen av saken vi talar om. Det ändrar inte nödvändigtvis sakens natur med det påverkar hur vi förhåller vår egen upplevelse.

Konkret exempel: Rasism och invandring. Under de senaste tre åren har sättet man talar om invandring förändrats till högre grad åt det negativa hållet. Det har inte ändrat fenomenet invandring men hur invandring upplevs har förändrats. Fler idag uttrycker rasistiska åsikter än tidigare.

Konkret exempel 2: Homosexualitet. Så sent som på 70-talet ansågs homosexualitet vara en sjukdom. Men på 1800-talet uppfattades både homosexualitet och heterosexualitet som sjukdomar. Det var inte förrän heterosexualitet blev norm som homosexualitet blev avvikande. Idag talar man inte längre om homosexualitet som en sjukdom även om det fortfarande är normbrytande så är det ändå mer accepterat idag än för tio år sedan. Sättet man talat om HBTQ frågor har också förändrats.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Upp till toppen
Annons: