01 ALLMÄNT

Vad kan bli bättre?

2013-06-23 22:06 #0 av: dolfen

Ja. Alltså. Jag såg denna titel i "Uppdaterade inlägg" och trodde att det möjligen var en filosofiskt menad fråga.
Det visade sig att det handlade om hur en viss sajt kunde förbättra sig.

I alla fall fick denna titel mig att fundera lite.

Visst kan "saker" bli bättre. Å andra sidan kan det även bli sämre.

När det gäller sådant som inte står i vår makt att förändra:
Att önska att det blir till det bästa är väl bättre än att kräva det!?
För om man kräver något som inte står i ens makt att förändra, borde det kanske jämföras med att spela på lotto!? Vilket väl borde leda till ofta förekommande missnöjelse!?

Ber om ursäkt för detta mitt något ogenomtänkta inlägg.

Glad

Anmäl
2013-07-11 21:20 #1 av: Moonwing

Hmmm  .ja det var en väldigt komplex frågeställning, eftersom en förbättring av något slag,  ur filosofiskt perspektiv sett kommer ha ett pris. Alltså är detta alltid "sämre", för någon/något annat.

Men förhoppningsvis i längden en "uppbyggd" kunskaps-erfarenhet, som kommer gynna flertalet...Cool

"För om man kräver något som inte står i ens makt att förändra.."

-på det påståendet, så anser jag själv att en tanke/vilja att göra något är alltid en början till handling, även om den ter sig passiv så slutar den i regel inte så-om man ser det ur ett större perspektiv.

Man väljer-även om man underlåter att gå vidare, tex för att kostnaden blir för stor-dock har man gjort ett medvetet val.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2013-07-26 20:52 #2 av: dolfen

... eller om man känner att "hon" nog inte är den rätta...
(Krävande krav-dolfen) Funderar Oskyldig

Jag tänker också som så att "jäkla vad jag har det bra".
Jämför med de som har det bra men beklagar sig över allt..

Anmäl
2013-08-28 01:59 #3 av: 997

En viktig fråga att ställa sig är vad man behöver, d v s att skilja mellan 1) behov och 2) önskan. Behoven är det som kommer i och med den situation man befinner sig i, så att säga "innifrån" en själv, medan önskningar är något man "får för sig" att man vill skall hända. Det intressanta är att vi människor upplever tillfredsställelse på lång sikt när vi tillfredsställer våra behov (t ex av en inkomst eller av relationer till andra människor), medan tillfredsställelse av våra önskningar endast ger en kortvarig tillfredsställelse. Det finns mycket om detta i lyckoforskningen.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.