03.1 Etik & Moral

Dagens funderare

2013-07-27 22:58 #0 av: Johannez

Ofta kommer det fram tankar och värderingar jag inte riktigt vet hur jag ska utveckla utöver min subjektiva verklighetsuppfattning. Kanske ni kan hjälpa till.

Igår när jag var på stan stannade jag till och köpte jordgubbar av en trevlig tant som stod och sålde vid ett stånd. När jag sedan lämnade ståndet för att bege mig hemåt för att äta bären tänkte jag över mötet med tanten från jordgubbsståndet. Jag frågade mig: Varför ser jag bara henne som tanten som säljer jordgubbar, varför har jag bara givit henne en etikett?

När vi sätter etiketter på folk finns det då rum för egenskaper hos denne utöver dem vi gett.?

Kan tanten vid jordgubbsståndet vara jobbkollegan vid kaffemaskinen eller den första kärleken också ur ens egen subjektiva uppfattning? (för att nämna exempel) Eller är det som så att vi bara har en etikett på varje människa? Kanske har folk bara en ur ens eget perspektiv medan människan kan ha flera då många har olika. Men det kvittar väl då hur många olika etiketter en person må ha, eftersom varje åskådare bara har en uppfattning om var person, eller vad säger ni?

Anmäl
2013-07-29 23:45 #1 av: Moonwing

Du menar alltså;

"Är Jordgubbstanten, en "Jordgubbstant" för alla?" Cool

Näe, jag tror hon kan vara det för dem som har upplevt henne som det-för andra har hon säkert fler roller.

Varför placerar vi folk i fack? Ja, vi försöker underlätta för oss själva-hålla ordning på vår vad vi uppfattar som vår verklighet, skulle jag tro.

Men visst kan hon vara någons första kärlek..dagens enda människo-kontakt för någon kanske, den enda bilden av en "Typisk Svensk Torg-Tant", för en turistande..osv..Skämtar

Har hon även själv ur sitt eget perspektiv några etiketter på oss, eller är vi bara en tröttande grå massa, som gör henne trött dagligen?..förutom de trevliga möten hon förhoppningsvis "tar med sig hem", tillsammans med jordgubbs-kassan..om det nu blir en sådan..Funderar

Kanske kan vi tänka större, och undra om hon verkligen finns..-i alla de påstådda dimensionerna som forskarna  forskar om...Galen

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2013-07-30 01:15 #2 av: Johannez

Inte riktigt så jag menar men det glädjer mig att det fick dig att tänka fritt och tycka till.

Jo, tanten i fråga var bara ett exempel. När vi tänker oss någon framför oss: Jordgubbstanten, brevbäraren utanför huset, vännen från gymnasiet, eller kärleken, vad är det då vi tänker på? Vad är det för bilder som dyker upp när vi tar till oss informationen av att denna person står framför oss? Frågan är då ifall det bara är en etikett vi ser framför oss eller flera. Med det menar jag: Om vi generaliserar in jordgubbstanten till att minnas henne som en "typisk" jordgubbstant, finns det då plats för att ge henne fler etiketter?  Är vi låsta bakom de etiketter vi både generaliserar och tillförlitligt ger människor?

Anmäl
2013-08-02 00:56 #3 av: Moonwing

"det glädjer mig att det fick dig att tänka fritt och tycka till." GalenSkrattar

"Frågan är då ifall det bara är en etikett vi ser framför oss eller flera."

Jag tror vi fungerar som så att vi generaliserar, just pga att vi bildar oss uppfattning om vår världsbild. Ju mer  vi växer och ju mer omfattande och objektiv vårt sätt att se på livet blir-ju mer plats för blir det ju även för helt nya perspektiv att se saker på.

Så även en torgtant.

" Är vi låsta bakom de etiketter vi både generaliserar och tillförlitligt ger människor?"

Allt handlar om växande och hur vi förhåller oss till vår verklighet genom vår mognadsgrad.

Mao -enkelt sagt, ju mer inskränkta vi är (förblir)-ju mindre ändras uppfattningen om torgtanten, och naturligtvis tvärtom- så enkelt är det..Skämtar

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2013-08-09 19:21 #4 av: Loris M

Att generalisera, kategorisera och "sätta etikett" på människor är nödvändigt för att vår värld ska bli begriplig. Faran ligger i att låsa sig fast vid dessa kategorier och tro att en människa inte kan eller är något annat också. Om du haft tid att prata med "jordgubbstanten" så hade du säkert upptäckt att hon är så mycket mer än det du uppfattar henne som. Men oftast har vi inte den tiden, orken eller behovet att lära känna alla människor. Darför blir de oftast bara brevbärare, kassörska...

Tycker att det är en bra insikt du kommit fram till. Jag skulle svara på din fråga: Ja, det finns plats för fler etiketter, men tyvärr är det så att alla människor inte kommer så långt som du gjorde i din fundering och inser att vi alla kan ha många olika roller och kan vara på många olika sätt. Så en homosexuell man eller en "invandrarkille" blir aldrig något annat i vissa människors ögon än just det. Då har man en förutfattad mening om hur dessa killar är och borde vara. Att de kanske också är: en begåvad pianist, en god vän, duktig matematiker, akademiker... tar sig inte dessa människor tid att ta reda på. Då är man låst bakom en kategori och det är så fördomar uppstår.

Jag är inte på samma sätt hemma som jag är på jobbet eller när jag skulle träffa min bästa vännina. Inom postmodernism pratar man om multipla identiteter och menar att vi kan vara på väldigt många olika sätt beroende på kontext och de människor vi möter. Man pratar om tillblivelseprocess eftersom vi inte är på ett visst sätt, utan vi blir till. Att du kategoriserade tanten som jordgubbstant är inte farligt, så länge du inser att hon kan vara något annat också. Intressant fundering du hade! Glad

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2013-08-11 20:09 #5 av: Thomthom

First impression last i en del avseenden. Beroende på om det finns skäl för din hjärna att omvärdera ettikerandet eller inte.

Du mötte "jorgubbstanten" som sålde jorgubbar. Hon är "jordgubbstanten" så länge era möten sker på premissen att hon säljer och du köper jordgubbar. Vad skulle hon annars vara för dig?

En dag kanske du får veta att hennes son och du gick i samma klass i gymnasiet. Vips har skallen adderat henne en etikett till. Vännen från gymnasiet tillförs uppfattningen av "jordgubbstanten". Eller hur?

Du ger henne kännetecken eftersom du inte känner henne. Våra hjärnors strävan efter att sätta punkt, att komma fram till en avgörande uppfattning för våra synintryck är en förklaring till varför hon blir "jordgubbstanten" och just inget mer i det här fallet. Du har valt se det så, och då är det så. Visst kan hon bli "mer" eller "mindre" eller kort sagt något annat för dig.

Anmäl
2013-08-27 10:40 #6 av: Galomi

Ju mer information du får om jordgubbstanten desto mer kommer etiketten att vidgas. Du kanske ser henne uppklädd på fritiden och gör om henne till "jordgubbstanten som kan klä upp sig". Du ser henne på ett danshak och hon blir "jordgubbstanten som kan klä upp sig och som dansar bugg". Ni börjar prata lite mer med varandra och hon blir "den trevliga jordgubbstanten som kommer från Nya Zeeland, kan klä upp sig, dansar bugg och skrattar som en häst". Till slut känner du henne kanske så väl och vet så mycket om henne att hon är mer en beskrivning än en etikett. Eller så är hon sitt namn.

Är egennamn etiketter som rymmer alla våra egenskaper?

Anmäl
2013-09-01 22:54 #7 av: Moonwing

#6 "Är egennamn etiketter som rymmer alla våra egenskaper?"

Näe..de är endast "Det beskrivande namnet på Förpackningen"...CoolNär vi själva knappt kan lära oss..-förstå, oss-hur skall då omgivningen kunna..det?

#4 "Att generalisera, kategorisera och "sätta etikett" på människor är nödvändigt för att vår värld ska bli begriplig. Faran ligger i att låsa sig fast vid dessa kategorier och tro att en människa inte kan eller är något annat också."

Jag tror det här i lika stor grad gäller oss själva..som mesa fortsätter;

" Inom postmodernism pratar man om multipla identiteter och menar att vi kan vara på väldigt många olika sätt beroende på kontext och de människor vi möter. Man pratar om tillblivelseprocess eftersom vi inte är på ett visst sätt, utan vi blir till. Att du kategoriserade tanten som jordgubbstant är inte farligt, så länge du inser att hon kan vara något annat också."

-så är det även med oss själva, vi lever oftast i en liten (ljuv?)-lögn, ifrån vårt första andetag, omgivningen anser kanske att vi passar för ett ändamål i livet, som vi senare "adopterar" och därmed förlikar oss med att vi inte mäktar mer utan egentligen har gett vår omgivning makten att sätta våra personliga gränser för möjligheter osv..(för att ingen egentligen talar om för oss på ett tidigt stadium, att så ej behöver vara-ovanligt är det i alla fall)

-"blir till", gör vi nog alla..men graderna av sk tillblivelse är nog väldigt skiftande.

/ Wingen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.