Annons:
Etikettreligionsfilosofi
Läst 2847 ggr
siaames
10/22/13, 6:26 PM

Frågor om Gud

Jag är kristen och fick en läxa som handlar om man tror på Gud.

Det är vissa frågor som är svåra att svara på. Skulle ni kunna hjälpa mig?

1. Varför tror du det finns så många religioner i världen?

2. Om det finns en Gud, eller en högre makt, borde inte alla religioner se likadana ut?

3. Kan du komma på några situationer i historien då religionen har använts på ett felaktigt sätt för att skapa ont?

4. Vad tänker du om ateism? Är det ett sätt att tro eller tänka?

Annons:
dolfen
10/26/13, 9:44 PM
#1

1. Det finns många viljor här på jorden. (Se filmen Life of Brian…)

2. Jo. Men nu är det inte så.

3. Bränna "häxor" på bål,  (Erövringen av sydamerika…) katolska pedofilpräster med mera

4. Det är ett sätt att förstå världen.

🙂

dolfen
10/26/13, 10:00 PM
#2

Kom på att det fanns en missionär som blev omvänd av "vildar".

Han skulle "hjälpa" något folk som var väldigt positivt. Som såg allt i nuet. (Finns en dokumentär.)

Hur ska man kunna förbättra en sån livssyn?

Utan att själv falla för den!?

dolfen
10/26/13, 10:19 PM
#3

Tillägg: Jag tror inte på Gud. Jag tror på oss själva.

Loris M
10/27/13, 1:31 PM
#4

Du skriver att du är kristen och jag utgår ifrån att du tror på Gud. Jag försöker besvara dina frågor utifrån den tron. Alltså att det finns en Gud.

1. Darför att det finns så många människor i världen. Vi är alla olika, har olika behov, förutsättningar, kunskaper och jag har svårt att se hur en enda religion skulle passa alla mäniskor i hela världen. Dalai Lama sa att det inte finns en enda religion i världen som skulle passa alla människor, inte ens buddhism som han utövar.

2. Nej. Om man tänker på att vi är här för att lära oss saker och hur bra medmeänniska är. Alla religioner pratar om att vara en bra människa, att älska och respektera sina medmänniskor, visa tålamod, ödmjukhet m.m. Är inte det ett jätte bra sätt att lära sig allt detta när man träffar någon som inte tror som jag? Att ha sin kristna tro och känna sig trygg i den samtidigt som man accepterar och respekterar någon som är muslim. Vilket är inte så enkelt, av alla krig i religionens namn att döma.

3. Tycker att du redan fått bra svar från Dolfen. Jag kan tillägga att man inte behöver gå till historien för att leta upp det. Titta bara på alla krig idag. Många av dem beror på att man läser och tolkar (och misstolkar) fritt bibeln eller koranen.

4. Det är ett sätt att tänka skulle jag säga. Att de tror att det inte finns någon Gud är inte en tro i sig.

dolfen
10/27/13, 4:12 PM
#5

#4:4 - Om man tror på att det inte finns någon Gud eller annan kraft… Är man troslös då?
(Jag såg visserligen skämtet i det sista, men står ändå för den seriösa frågan.)
Jag kanske ska kalla mig för humanist!?
Det jag hört och sett som har humanism som gemensam nämnare, tilltalar mig.

Alla blir liksom saliga på sin tro.
🙂

Loris M
10/27/13, 5:36 PM
#6

#5 Inte nödvändigtvis. Men det är klart att man kan vända på det. Att inte tro att något finns kan också vara en tro. Då behöver man inte vara troslös heller. 🙂

Sen tänker jag att man kan tro på andra saker, som allas lika värde, kommunism eller vad som helst så man behöver aldrig vara troslös. Men just i detta fall med ateism (som står just för icke tro på gud) så tycker jag ändå att det är mera ett sätt tänka än en tro.

Annons:
dolfen
10/27/13, 5:53 PM
#7

Joho-o-då! Det finns ju de som tror på en kraft, istället för en Gud. (se #5).

Varför måste "något" nödvändigtvis finnas? (Bara för att det står i en text, dessutom skriven av… människor.)
Tänker en eventuell Gud på samma sätt som en människa? Varför?
Kanske för att det är människor som har hittat på gudar.!?

Jag kan erkänna att jag är troslös, men samtidigt tror jag på min "tro".

Eller är jag bara logisk? 

Dessutom finns det de som säger sig tillhöra en viss tro, och samtidigt väljer att inte tänka.
Om man kombinerar tro och icketänkande kan det bli tok, enligt mitt tänk.
🙂

Loris M
10/27/13, 6:14 PM
#8

#7 Dessutom finns det de som säger sig tillhöra en viss tro, och samtidigt väljer att inte tänka.

Har lite svårt att hänga med i svängarna. Vad menar du här? Hur och varför väljer man att inte tänka?

dolfen
10/27/13, 6:23 PM
#9

Om man har bestämt sig för att man har mest rätt, kan man tillåta sig att göra handlingar som innebär att trosfränder får sätta livet till.

Detta är ett exempel på att kombinera tro och icketänkande. (Man vet ju redan allt, så vad finns det då för anledning att lyssna på andra människor!?)

Loris M
10/27/13, 6:36 PM
#10

Ok, då förstår jag hur du tänker. Håller med dig. Att välja att tro på allt som står i en bok och att se det som den enda sanningen, kan vara både farligt och begränsande.

Ang. din tidigare fråga, om "något" nödvändigtvis måste finnas… nej, det måste det inte. Men jag vill inte begränsa mig genom att tro och slå fast att det inte kan vara så. Om man ska kunna tänka så måste man lämna plats åt alla möjliga tänkbara tankar i alla fall när det gäller sådant som man inte vet med säkerhet. D.v.s. om man vill fortsätta betrakta och fundera.

dolfen
10/27/13, 6:41 PM
#11

Det är enligt mig eftersträvansvärt att reservera plats för nytänk. 🙂

Loris M
10/27/13, 7:05 PM
#12

Ja, visst är det det. 🙂Undrar om det löst sig för TS? 🤔

dolfen
10/27/13, 7:13 PM
#13

Vissa frågor kan man få svar på omedelbart.
Andra frågor tar längre tid att få svar på.
Det finns frågor man aldrig kommer att få svar på.

Ibland kan man tro att man ha fått svar på en fråga, men efter en viss tid kan man komma på att det första svaret inte stämde överens med det "rätta" svaret.

OT -  Svaret på frågan om vad "meningen med livet" är, är kanske att man bör vara nyfiken, och frågasätta saker och ting.
Att aldrig tro sig veta allt. Men detta kan ibland vara lättare sagt än gjort. ☺️

Annons:
dolfen
11/22/13, 10:04 PM
#14

Råkade hitta ett fruktansvärt negativt (för de troende) framförande.

Hur tänker dum???

http://www.youtube.com/watch?v=lhdYaHx3Qnk

dolfen
11/29/13, 11:41 PM
#15

Och… varför behöver människor nedskrivna regler för att veta vad de inte bör göra?? (I slutet av följande.)

http://www.youtube.com/watch?v=TynFaEQj_Ys

dolfen
11/30/13, 12:17 AM
#16

Angående det i #14 - känner jag igen argumenteringen från en dokumentär där Theroux (stavning???) träffade en ultrareligiös grupp.

Upp till toppen
Annons: