03 PRAKTISK FILOSOFI

När något går fel

2014-01-12 02:04 #0 av: Jellyfish

Brukar ni se det som en yttre verkan, eller som att det är något ni själv borde ha undvikit. Ex. om man har en relation och till slut händer något som gör att ni inte längre är lika bekväma med varandra. Brukar ni tycka att relationer som tar slut beror mer på att personen ifråga gjort orätt mot er eller brukar ni själva känna ansvaret?

Anmäl
2014-01-12 02:28 #1 av: MeBad

I min senaste relation hände något. Vad fkck jag inte veta.Tydligen gjorde jag fel som frågade.

Anmäl
2014-01-12 05:43 #2 av: Jellyfish

Vad hände sen då? Och hur frågade du?

Anmäl
2014-01-12 16:15 #3 av: MeBad

Jag frågade varför hon ändrat sin attityd och sitt agerande. Hennes svar innehöll inget svar, bara aggressiv surhet. Tråkigt när man har kunnat prata riktigt bra och sedan finner att man har blivit utesluten och att man inte är värd en förklaring. Men det som inte dödar, härdar mig.

Anmäl
2014-01-13 02:11 #4 av: Jellyfish

#3 Låter för mig som att du alltså inte tycker det är något du kunde undvika, utan mer yttre verkan?

För mig brukar jag tänka att saker som går fel ofta är något jag kunnat undvika, fast i de flesta fallen i pris av något annat. Ett klart exempel är när jag var mindre och gick i skolan, jag la inte ner mig alltför mycket, utan spenderade hellre tid med mina hobbies och polare, så mina betyg toppade inte i klassen. Men jag klarade mig relativt och fick mycket annat bra med mig under tiden. Om jag nu inte skulle ha kommit in på den utbildningen jag önskat hade jag inte för en sekund anklagat lärarna, eller något liknande.

Men när det kommer till relationer är jag mer skeptiskt, där spelar ju två väldigt tydliga faktorer in, alltså både person A och person B. Båda parter måste vara genuint och ärligt intresserade av att relationen ska vara god för båda. Just nu tror jag dock även här att jag skulle kunna hålla flera relationerna vid liv(absolut inte alla, förstår att det finns en massa människor som inte ser intresse av relation med mig), men att det skulle kräva att jag anpassade mig alltför mycket efter den andra personens behag, vilket jag tror bara skulle ta större skada på mig än om jag lät personen tycka att jag var ointressant, annorlunda, eller vad det nu kan vara. 

Men jag brukade/brukar bli bitter när något går fel i en relation och själv ta på mig väldigt stor del av skulden, men jag försöker ge upp det nu. Om någon inte bryr sig om mig försöker jag inte gräva för djupt efter svar på varför, utan helt enkelt acceptera att de prioriterar andra saker. Nu har jag ju i grund och botten flera fantastiska vänner, som är goda för mig. Om jag inte hade det tror jag att jag hade anpassat mig mer efter andras smak och tycke.

Så relationer är ett undantag för mig, det är ett solklart spel mellan två parter där båda kan bära och brista. Medans fel som uppstår i mitt liv ofta beror på hur väl jag förberett mig för dessa eventualiteter(FINNS JU SJUKT MÅNGA UNDANTAG, SÅNT SOM VI INTE KAN VETA OCH SÅNT SOM VI INTE ENS BORDE RÄKNA MED SKA FÅ HÄNDA, kändes viktigt att förtydliga det :])

Anmäl
2014-01-13 14:24 #5 av: 997

Jag har lite svårt för att visa på detta empiriskt, men jag brukar resonera så här: Sannolikheten är 95%< att det negativa inträffar om man själv är passiv. Därför att: Verkligheten runt omkring oss opererar helt utan inneboende intention och oftast stämmer inte verklighetens operationer med vad vi själva vill. Men: Även om vi själva väljer att agera, kan det negativa inträffa. Sannolikheten att vinna på lotto om man inte köper lotter är 0%. Köper man lotter är sannolikheten en liten aning högre.

Anmäl
2014-01-16 23:14 #6 av: MeBad

Nej jag kunde inget mer göra än att vara öppen och .. bli lurad liksom. Jag kommer att minnas detta länge

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.