03.1 Etik & Moral

Att vara vuxen?

2014-07-03 01:35 #0 av: Misarn

När människor säger att "vi är ju vuxna människor" som i att självklart tänker eller beter man sig förståndigt,ansvarsfullt, och ser konsekvenser, tänker på sina medmänniskor och tar ansvar. Precis som att det ska inge en trygghet i hur vuxna människor tänker och agerar mot varandra.
Av allt jag får se av sk "vuxna" människor så tycker jag verkligen inte att man kan använda den meningen längre för det är det helt motsatta 70% av gångerna. Att säga "vi är ju vuxna människor" betyder egentligen: Man tänker inte förståndigt eller ansvarsfullt. Ser definitivt inte konsekvenserna av sitt agerande, och tänker definitivt inte på sina medmänniskor eftersom det bara är mig själv jag tänker på, sen att ta ansvar vet jag inte ens vad det betyder. Hur många gånger är det inte lögner,förtal,bråk och osämja bland vuxna människor. Visar ingen empati eller medkänsla för andra människor. Tränger sig före i köer, ska komma först! är odrägliga och verkar självutnämnt sig till experter som slänger ur sig både det ena och andra mot dom som man anser är mindre värda som ex. Invandrare, butiksbiträden och restaurangbiträde på någon snabbmatkedja m.m., bara för att få vara otrevlig och må lite bättre själv inombords, för du har ett mycke bättre jobb och liv än vad dom har. Sen att faktiskt sätta sig in i och lära sig mer, ta reda på fakta och information innan man skaffar sig ex. djur som man sen inte kan ta hand om, för är man vuxen då vet man allt, "när jag var yngre gjorde vi såhär" är inte en ovanlig fras om man vänligt vill upplysa om hur det faktiskt är, som om inte tider förändras och samhället är mer informativt och kunskapsvetande?! Man kanske till och med dumpar sina djur ute i skogen för att barnen eller du själv tröttnat på den lilla hundvalpen som plötsligt vuxit och behöver både motion och aktivering för annars biter den sönder dina skor och dörrar, eller åker ifrån sommarstugan och lämnar kvar sommarkatten i god tro om att dom klarar sig bara för att Lejon och tigrar klarar sig. Har inte en tanke på att våra sällskapsdjur domesticerades och att dessa instinker inte är lika påtagliga som förr eftersom det är ens husse/matte som ska ge mat och skydd. Ni hade inte varit lata på jobbet och pratat skit om dina arbetskamrater, ni hade dragit ert strå till stacken och sammarbetat, istället för att låta någon göra hela jobbet själv. Mobbar både på sociala medier och ute i verkliga livet som om det vore självklart att man får bete sig så illa mot andra och blir sen förvånad när ens barn beter sig likadant och inte har en aning om vart det kommer ifrån. Har inga begränsningar,för är man vuxen får man bete sig precis hur man vill, för det är en vuxen rättighet.
Att säga "vi är väl vuxna människor" har sån liten betydelse och är mer ett skämt idag för, hade ni varit vuxna människor på riktigt så hade inte allt sett ut som det gör idag, skulle kunna skriva en hel bok om det här. Öppnas det en extra kassa i matvarubutiken hade ni inte sprungit dit först, utan släppt fram dom som faktiskt var före er i kön, ni hade inte köpt smuggelhundar och blivit förvånad när hunden avlider pga parasiter och ha andra sjukdomar och annat som en kennelvalp inte hade haft. Ni hade varit pålästa att eran stackars valp har legat i en bil fast tejpad i sin egen avföring tillsammans med 20 andra valpar som smugglats in i Sverige för att tjäna pengar och sen avla fram nya valpar som går detta till öde, ställt krav och varit frågvisa., ni hade vetat och sett dom tydliga tecken som funnits.
Men sen hade inte dagens hundar varit sönderavlade, haft andningssvårigheter, överflöd av hud som måste opereras, behöva hjälp med att para sig och förlösa valparna, haft sådana extremligheter bara för att vissa människor tycker det är snyggt och gjort sin egen rasstandard. Ni hade inte suttit på sociala medier och mobbat och skrivit elaka kommentarer bara för att denna person inte är en kopia av er själva och tycker annorlunda. Ni hade respekterat denna människa ändå även fast era åsikter går isär. Om jag varje dag skrev ner allt som "vuxna" människor gör så hade det blivit en bok, en kanske inte så trevlig bok, men en bok som kanske får dessa sk "vuxna" människor att vakna upp ifrån sin drömvärld där allt kretsar kring dem.

Anmäl
2014-07-03 22:08 #1 av: Moonwing

#0 "Av allt jag får se av sk "vuxna" människor så tycker jag verkligen inte att man kan använda den meningen längre för det är det helt motsatta 70% av gångerna. Att säga "vi är ju vuxna människor" betyder egentligen: Man tänker inte förståndigt eller ansvarsfullt. Ser definitivt inte konsekvenserna av sitt agerande, och tänker definitivt inte på sina medmänniskor eftersom det bara är mig själv jag tänker på, sen att ta ansvar vet jag inte ens vad det betyder"

Tråkigt, Misarn att du uppfattar en dominerande del av de "vuxna", individerna i samhället så..vuxenhet har naturligtvis med ålder att göra men är ingen garanti för att man uppträder "vuxet". Och naturligtvis finns omogna "vuxna".

Trots det måste ju rätt många procent vara "vuxna" (mogna), enligt en annan än din definition av begreppet..annars skulle inte SL-bussarna, tunnelbanan, tågen, ambulanserna, sjukhusen, veterinärerna,alla fabriker, gruvor,banker, dagis..och tom själva riksdagen!..fungera!

Allt detta bygger ju på att dessa "vuxna", hur trött man än är, hur mycket pms man än har, hur försliten och utbränd man än blivit, hur många barn man än lämnat på dagis..går till sitt arbete ändå!

Kanske är det inte konstigt..(jag säger inte rätt)..att de "vuxna", är lite blase´, vad gäller köp av rätt sorts valp, inte orkar sätta sig in i vad en kattunge betyder (jag säger återigen inte, det är rätt)-och på detta vis ger efter för barnens tjat när man skall till sommarstugan på våren..hösten verkar så långt borta, kanske förtränger man det tom.

"Ni hade inte varit lata på jobbet och pratat skit om dina arbetskamrater, ni hade dragit ert strå till stacken och sammarbetat, istället för att låta någon göra hela jobbet själv. Mobbar både på sociala medier och ute i verkliga livet som om det vore självklart att man får bete sig så illa mot andra och blir sen förvånad när ens barn beter sig likadant och inte har en aning om vart det kommer ifrån"

Har man nått dit som "vuxen", betyder det ofta, att man helt enkelt är utbränd och behöver antingen byta arbete, eller få distans till sitt arbete..vilket inte heller är så lätt för en "vuxen"..försäkringskassan och arbetsplatsen har helt enkelt inte ofta resurser till en sådan förändring för alla trötta lönearbetare..de som ändå går..för att skydda både sig själva och andra i ren överlevnadsdrift, hamnar ofta i ett utförsäkrat utanförskap..och blir "på riktigt", betraktade som lata istf kanske sjuka eller utarbetade.

Sånt börjar man förstå..som "vuxen".

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2014-07-03 22:48 #2 av: Misarn

Märker att du inte lever i samma värld som jag lever i och definitivt inte har jobbat inom dom yrken som jag gjort. Oavsett hur ens liv ser ut så ger det inte rätten att bete sig illa. Vi lever i ett väldigt informativt samhälle där det är betydligt enklare att söka och leta efter kunskap och information, om man inte ens kan ta sig tid att läsa på, lära sig om det djurslag man ska skaffa eller bara skaffar för att barnen tjatar då ska man inte ha djur. Det finns inget som kan rättfärdiga det beteendet inte ens dina argument, det håller inte, som "vuxen" tar man ansvar och ser konsekvenserna före innan man agerar. Man tänker långsiktigt och förståndigt och ska vara en god förebild till sina barn. Man lär dom hur man ska vara mot andra, man lär sina barn att mobbing är fel, oavsett vart det är.

Anmäl
2014-07-03 23:05 #3 av: Moonwing

"Oavsett hur ens liv ser ut så ger det inte rätten att bete sig otrevligt,elakt och sakna empati för andra människor."

Nej, där har du fullständigt rätt!..men det finns inga likhetstecken mellan "vuxen" och brist på empati+elakhet, tex!

"Märker att du inte lever i samma värld som jag lever i och definitivt inte har jobbat inom dom yrken som jag gjort. "

Jag lever i samma värld som du, och du vet absolut ingenting om mitt liv (om du inte känner mig personligen)-så var snäll och håll sådant utanför tråden, personangrepp är omoget och något som du, som anför andra människors misslyckade sidor ..-i så fall bör visa föredöme i att undvika.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2014-07-03 23:36 #4 av: Misarn

Det är inget personangrepp men eftersom du talar så gott om det jag har skrivit så lever vi inte i samma värld. Jag har sett,läst,hört,känt och upplevt så mycket som bara andra kan drömma om som gör att jag drar den slutsats som jag gör om den sk "vuxna" människan.
Eftersom du verkar ha en annan syn på det hela och det får du ha, men läs igenom vad du också skrivit så är det lika mycket personangrepp på mig som det du anser jag gjort mot dig, inget mer med det.
Jag försöker föregå med gott exempel men kommer alltid säga ifrån om något är fel och diskutera det med dom som vill.
Det jag menade med sk "vuxen" är att det verkar som att man får vara elak och inte ha empati, som om det vore en rätt när man är "vuxen". Men om en ungdom eller barn beter sig på samma vis så ska man komma med pekpinnar och visa att det är fel. Men hur ska då barnen lära sig av sina föräldrar och andra vuxna om dom beter sig lika illa eller värre? Barn är experter på att lära och ta efter och speglar sina föräldrar. Om sin mamma släpper ut djur i skogen så är det ok? Om mamma talar illa om grannarna så är det ok?
Alla måste börja tänka och vara mer medvetna över hur man är mot andra för som du säger, jag känner inte dig, du känner inte mig. Alla har haft helt olika förutsättningar i livet men det ger inte vissa rätten att vara otrevliga,nonchalanta, elaka,hatiska mot andra människor, bara för att man på McDonalds ex.
Man ska vara trevlig,artig, tänka efter innan man uttrycker sig på sociala medier, vara ödmjuk och inte ha förutfattade meningar, för vi vet inte historien bakom.

Anmäl
2014-07-04 00:09 #5 av: Moonwing

"Man ska vara trevlig,artig, tänka efter innan man uttrycker sig på sociala medier, vara ödmjuk och inte ha förutfattade meningar, för vi vet inte historien bakom."

Tycker du att ditt Ts-inlägg, höll den tonen?

"Eftersom du verkar ha en annan syn på det hela och det får du ha, men läs igenom vad du också skrivit så är det lika mycket personangrepp på mig som det du anser jag gjort mot dig, inget mer med det. "

Känner du dig påhoppad, och jag "angripit" dig, så skall du naturligtvis tala om hur jag gjort det! Här gäller samma regler för mig!

Återigen, så är Filosofi inget "mellan dig och mig", det är ju en sajt som man filosoferar på..Skämtar

Om jag påpekar något om ton eller hövlighet i en tråd, så är det sajtens hela atmosfär jag är rädd om.

/ Wingen

Anmäl
2014-07-04 00:28 #6 av: Misarn

Mitt inlägg som jag skrev är något jag har funderat på och reflekterat över länge och nej, vi vet inte varför vissa beter sig riktigt illa mot andra i sin omgivning, men återigen så är det inte ok. Självbehärskning finns det något som heter och det innebär att man ska kunna ha sådan självkontroll att det inte drabbar andra. Man kan ha haft en riktig skitdag på jobbet, eller vad som, men man ska inte låta det gå ut över andra. När det sen upprepas i en viss målgrupp ex. Så får det faktiskt räcka. Det är inte ok att prata kränkande till en som är yngre och precis börjat på sitt första jobb som kanske inte är det bästa, men den personen har ett jobb som den försöker göra så gott den kan, bara för att man ex. Är mamma till tre barn i olika åldrar och råkar få fel mat i sin happy meal, eller tränger sig före i matkön när det står ett barn i 7-8 års åldern före. Då ska man föregå med gott exempel som sk "vuxen". Det är inte acceptabelt. Bara för att man är "vuxen" så är man inte fri att bete eller göra saker hur som helst och det är faktiskt det tråden handlade om och att förhoppningsvis öppna upp ögonen på vissa, som faktiskt kanske beter sig på just det här sättet. Hur skulle ni må om ni fick höra samma saker eller bli behandlad på samma sätt?
Att säga "vi är ju vuxna människor" är en fras som sägs precis som att det är självklart, men nej det är det inte. Verkligen inte efter vad jag har fått uppleva på så många olika sett, och få se så många olika nyanser av att vara sk "vuxen", det är ett skämt.
Tycker vi har hållit samma ton åt båda håll och det är bara att läsa hur du svarat mig så som jag svarat och argumenterat med dig, filosoferat om du så vill, men diskussionen bli också vad du gör och tolkar den till. Det är svårare att ha en diskussion på sociala medier eftersom vi varken ser eller hör varandra, så då ska man inte utgå ifrån att man har en otrevlig ton eller ha förutfattade meningar. Lägger någon upp en bild på ex en katt som är rakad som ett lejon, tänker inte jag direkt att ägaren gjort det på kul och att ägaren är en djurplågare. Nej, jag tänker att kanske har katten någon sjukdom och behövde rakas ner, och att ägaren rakade katten som ett lejon när katten ändå skulle rakas. Katten lider knappast utav det?
Vad får vi då läsa för kommentarer, djurplågare, du ska inte ha djur, skaffa en pudel om du vill frisyrklippa, pälsen är till för att skydda mot värme/kyla,jävla idiot. Jag skulle kunna skriva hur mycket kommentarer som helst som jag har läst med mina egna ögon. Det är sk "vuxna" människor som skriver dessa elakheter och inte är det första gången.
Ett barn tävlar med sin hund i barnklassen på utställning, bredvid ringen sitter det sk. "Vuxna" människor och pratar nedvärderande, är elaka, trakasserar och mobbar ut ett barn, bara för att barnet har fel mamma och att hunden har fel linjer. Barnet springer ut ur ringen och gråter och vägrar ställa någon mer gång. "Vuxna" människor som dömer ut barnen efter vad dess föräldrar gjort. Fler exempel har jag gett i ovanstående kommentarer och nej att säga att man är "vuxen" säger mig ingenting.

Anmäl
2014-07-04 00:49 #7 av: Moonwing

" Bara för att man är "vuxen" så är man inte fri att bete eller göra saker hur som helst och det är faktiskt det tråden handlade om och att förhoppningsvis öppna upp ögonen på vissa, som faktiskt kanske beter sig på just det här sättet."

Nej, återigen; Naturligtvis inte!..det har jag aldrig hävdat, bara att det kan finnas anledningar till att folk är irriterade eller bär sig åt på ett visst sätt (vilket jag poängterat i föregående inlägg)

När man blir äldre och får mer ansvar i livet och kanske utmaningar på det personliga planet är det lätt att det går ut över tom familjen,eller arbetet eftersom man helt inte orkar lika mycket vare sig fysiskt eller psykiskt, men rättfärdigar det det gör jag inte -dock får man försöka visa empati, även när andra inte orkar!Skämtar

Det finns heller ingen likhetstecken mellan vuxen och empatilös, det är att grovt generalisera.

".. filosoferat om du så vill :-)"

Tråkigt att du håller en sådan överlägsen ton, hoppas vi slipper den i fler inlägg här på filosofi som skall kännas bekväm och inbjudande för alla (svordomar undanbedes också)! Cool

/ Wingen

Anmäl
2014-07-04 14:02 #8 av: Misarn

Svordomar har jag inte använt mot dig i denna tråd utan som exempel till saker jag har fått läsa av sk "vuxna" ,överlägsen ton, knappast, bara saklig i det jag förklarar.
Kommer inte vara aktiv på denna sida då jag märker att den inte passar människor som mig, som vill diskutera och argumentera utan att man får läsa att jag gör påhopp, använder en överlägsen ton och när någon gång på gång missförstår vad jag skriver., och aldrig kommer framåt i diskussionen. Jag kan läsa mellan raderna och förstå vad andra skriver, jag skriver inte ut allt in i minsta detalj, grova generaliseringar ja det gör jag ibland. Men återigen så läser jag vad du skrivit och det känns som att man gör det till vad man vill få det till och missar poängen i vad jag skrivit. Så är det, alla har vi olika förutsättningar att tolka,läsa och förstå vad andra skriver och jag visar empati åt det. Som sagt jag känner inte dig.

"Empati är förmågan att förstå och reagera på en annan människas unika erfarenhet, att känna respekt för individen och situationen. Världen är i ständig förändring och empatin gör att vi kan vara smidiga och flexibla, att släppa våra förutfattade meningar och gå in i relationer med både ett öppet hjärta och sinne."
Där har du vad Empati betyder ;-) och Empati finns i hela tråden, dock är det en diskussionstråd och då är det en annan sorts Empati :-)

Om du känner att du vill ha sista ordet är du Välkommen, jag har sagt mitt och hoppas du får filosofera vidare precis som jag :-)

Anmäl
2014-07-04 18:37 #9 av: Moonwing

#6 "Vad får vi då läsa för kommentarer, djurplågare, du ska inte ha djur, skaffa en pudel om du vill frisyrklippa, pälsen är till för att skydda mot värme/kyla,jävla idiot. "      ??

#7 "Om du känner att du vill ha sista ordet är du Välkommen, jag har sagt mitt och hoppas du får filosofera vidare precis som jag :-)"

Nej, vännen jag vill inte ha "sista ordet", pga någon över någons slags överlägsenhet, det är mitt "ideella arbete", här som medarbetare på sajten - att ge svar i trådarnaGlad

..det är ju själva vitsen med sajten ..att svara (enligt reglerna på  iFokus Skrivregler  -dvs, ibland mycket annat;"..inte får vara kränkande för eller misskreditera enskild person, vara ärekränkande, uttrycka hat eller ringaktning.."  -något du gick med på att följa när du blev medlem här).

Det är också okej att uttrycka sina egna känslor, typ "I morse vaknade jag och var så arg, på dem som kallar sig vuxna..", bara man är rent allmän i sitt inlägg och inte riktar sig direkt, till någon.

Man kan tex inte skriva "ni", i ett inlägg, typ; " Ni hade inte varit lata på jobbet och pratat skit om dina arbetskamrater, ni hade dragit ert strå till stacken.."

-då tror ju alla som är i vuxen ålder, att det är per automatik, dem du är arg på! Jag förstår att man kan bli sur över hur människor, behandlar varandra och även djur osv, det är ett stort samhällsproblem som vi alla måste engagera oss i, och som jag tror många vill diskutera bara vi kan göra det på en trygg plattform-vilket är mening IFokus skall vara, på alla sajter-inte bara här! Skämtar

/ Wingen

Anmäl
2014-07-04 22:54 #10 av: [Ztevo]

Uttrycket "att känna empati" är, så vitt jag förstår, en felaktig sammanblandning av att ha en empatisk förmåga (förmåga att förstå hur andra människor upplever olika händelser) och förmågan att vara medkännande.

En människa som har empatisk förmåga, men saknar förmågan att vara medkännande, vet hur den kan göra andra människor illa, utan att känna medlidande.

Blir man per automatik visare (vuxnare) med åldern?..

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.