02 TEORETISK FILOSOFI

Utopia

2014-07-18 23:22 #0 av: [Ztevo]

Den perfekta världen..

Hur ser den ut?

Är den möjlig? Hur?

Finns människan där? Varför?

Behöver människan genmodifiera sig för att kunna passa in där?

Finns det fel som bör finnas även i Utopia?

(Kan fel vara bra?)

Rätt grupp? 

Anmäl
2014-07-18 23:28 #1 av: VildaVittra

Nej, den perfekta världen är inte möjlig, då alla vill att den ska se ut på olika sätt. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2014-07-18 23:31 #2 av: [Ztevo]

Så att kompromissa fram Utopia är uteslutet?

Anmäl
2014-07-18 23:33 #3 av: VildaVittra

#2 Är det inte det vi försöker göra i denna värld? Är denna värld perfekt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2014-07-18 23:40 #4 av: [Ztevo]

Jag tror att vi vill ge sken, av att vi försöker.

Men att, av någon anledning, orkar vi aldrig fram, till mållinjen, pga diverse ursäkter..

Anmäl
2014-07-28 16:51 #5 av: Moonwing

Jag tror alla har rätt, vi bistår alla på vårt eget vis till en långsam "förfining", av "rådande omständigheter"-som någonstans i slutänden kanske utmynnar i ett "kollektivt", Utopia,  någon "ände"-för förfining, tror jag inte existerar...där tror jag tom att vi tenderar att tangera kvantfysiken många ännu outforskade områden.

Sedan tror jag, vi har ett eget personligt Utopia, som väntar oss efter vår bortgång (då jag tror på reinkarnation), som även det förfinas, under varje reinkarnationsperiod-vilket även påverka det kollektiva, låt säga att vi lärt oss av våra misstag och inte gör dem i nästa liv..då bidrar vi till ett bättre kollektivt Utopia.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2014-08-03 01:32 #6 av: Johannez

Hur utopin ser ut skiljer sig från person till person, men betyder det att den enskilda utopin inte skulle vara möjlig för det?  Mina tankar rörande utopi/paradis drar mig alltid tillbaka till filmen "The Beach" från 2000.

I slutet lägger Dicaprio karaktär det resonemang som jag kommit att dela.

För det går inte att hitta utopin i platser, än mindre i politiska ideal. Utan det finns i våra bästa stunder, stunder som förgyller våra liv. Då är vi i paradiset, det är vår utopi.

Anmäl
2014-08-03 08:13 #7 av: [Ztevo]

Så Utopia finns bara i de stunder vi känner/får medgång?

När saker och ting går vår väg..

Ingen kompromiss, alltså?..

Ren egoism..

Anmäl
2014-08-03 08:17 #8 av: [Ztevo]

Är det inte just egoism som hindrar oss att nå fram till Utopia?

Anmäl
2014-08-03 13:48 #9 av: Johannez

#7  Sann utopi finner vi i det flyktiga, de ögonblick som gör oss lyckliga för stunden men lika snabbt försvinner. Om du finner mer välbefinnande och medgång i kompromissen än vid din egna subjektiva bild av Utopia så visst, då är det möjligt. Men då måste alltid kompromissen överträffa din bild av lycka.

#8 Nej, jag vänder hellre på resonemanget. Egoismen hindrar inte oss från Utopia utan den formar den, gör den subjektiv till var och en att uppleva.

Anmäl
2014-08-03 14:00 #10 av: [Ztevo]

Kan då tanken på Utopia, bara vara ett luftslott, som ingen egentligen tror på, och därför inte lägger ner någon ansträngning för att detta ska bli av?

Ett valium, för att mildra det eventuella faktumet att vårt beteende,  människors instinktiva beteende, hindrar oss att göra Utopia möjligt?

Är inte Utopia till, för alla?

Anmäl
2014-08-03 14:29 #11 av: Johannez

Ett luftslott garanterat.

Men vi får aldrig sluta söka efter den subjektiva utopin. Varför sluta leta efter något som ska ge total lycka, välbefinnande? För den är möjlig för alla människor, i flyktiga ögonblick, i resan mot paradiset. Hos en farfar som smittats av glädjen i barnbarnets ögon eller i när volontärarbetaren insett att han räddat människor från svält och misär.

Kan ge ett personligt exempel: I höst ger jag mig ut och backpackar i Asien i 8 månader i jakt efter den utopin jag söker. Men jag kommer inte varken hitta den i en plats eller i ett varaktigt tillstånd. Det kommer som i små, hastiga ögonblick fyllda med glädje och välbehag.

Anmäl
2014-08-03 15:33 #12 av: [Ztevo]

Ja. Erfarenhet kan vara berikande. Både på ont och gott.

Anmäl
2014-08-04 21:38 #13 av: 997

En utopi blir omöjlig på det sättet att brist på resurser, sjukdomar o s v, alltid kommer att drabba mänskliga samhällen.

Tror samtidigt att vi skall vara försiktiga med att säga att en Utopi är omöjlig. Makthavare har, i alla tider, hävdat att människan är egoistisk och kontrolleras hon inte blir det "allas krig mot alla" - Ett sätt att legitimera maktutövning.

Anmäl
2014-08-05 19:36 #14 av: ScreamingPony

Jag tror inte att det kan bli något Utopia för alla här på jorden, iaf inte än på länge. Jag tror kanske snarare att det handlar om att sluta att alltid vilja ha mer. Man ska börja vara nöjd, alltså VERKLIGEN NÖJD OCH GLAD för det man har (inte bara "jag gillar detta men jag vill kanske egentligen ha dedär också...)". Om man når dit och dessutom finner ro i sitt inre (tycker om sig själv, har balans på sitt liv osv) så tror jag att man kommer uppleva något som är näst intill Utopia i alla fall.

Anmäl
2014-08-05 19:37 #15 av: ScreamingPony

#13  Men om inga sjukdomar och annat dödande drabbar mänskligheten kommer hela jorden bli överbefolkad och då kommer det inte finnas mat, vatten och plats åt oss alla, dvs paradiset blir det motsatta. 

Anmäl
2014-08-09 19:10 #16 av: Moonwing

...om vi inte gör som en del tror, har gjort före oss..flyttar! Cool

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2014-08-09 19:19 #17 av: [Ztevo]

Vi är opportunister, precis som kackerlackor och råttor, så när vi flyttar, brukar vi omedvetet ta med dessa med-opportunister, som hjälper oss att förstöra den nya miljöns fauna o.dyl.

Är Påskön ett exempel på att vi, människan,  inte kan låta bli, att såga av den gren vi sitter på?

Anmäl
2014-09-05 12:27 #18 av: Rumblebee

Jag tror och hoppas att set aldrig kommer finnas ett materiellt utopi. Nu i det här fallet ser jag som så att även levande ting är materiella. Vilket skulle betyda stt alls är perfekta. Vilket betyder att någon måste ge en exakt definition av "perfekt". Vad skulle man göra med de (både folk och djur) som knte uppfyller den bestämda rasstandarden?
Hur ska man göra med jordens resurser om vi lyckades minimera antalet dödsfall drastiskt?
Visst kanske har man hittat fler beboeliga planeter man kan åka till men förr eller senare blir den fylld pga utopia. Och hur gör man med köttätande? Skulle det vara okej att döda djur? Om inte, skulle djur få döda djur?
Nej, snarare så är nog utopia bara uppnåeligt som ett mentalt tillstånd. Där man inte bryr sig mycket om prylar och känner en inre frid med sig själv och mänskligheten. Dock för att det ska fungera så måste ju alla hamna i utopia.
För den frid man funnit kan lätt bli förstörd om man läser eller hör om något av alla de negativa sakerna som sker ute i världen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.