Annons:
Etikettokategoriserat-om-filosofi
Läst 2029 ggr
TJW
12/5/14, 11:13 PM

Vad är en "Straw Nihilist"?

Hej allihopa,

Jag vet ungefär vad Nihilism generellt är och det är fascinerande att läsa om och i flera fall väldigt logiskt för mig.

När jag läste om det olika typer av Nihilister som finns där ute kom jag över ordet:"Straw Nihilist". Jag hittade faktist en del förklaringar, men för mig var det extremt avancerad Engelska Kombinerat med väldigt djupt tänk och även med google translate till hands, så förstod jag nästan ingenting, men jag vill fortfarande veta.

Så jag undrar om det finns någon vänlig själ där ute som kunde ta en del av sin tid och försöka sammanfatta och förenkla så gott som möjligt och ge en generell bild för vad en "Straw Nihilist" står för och vad en sådan människa har för syn på livet.

Tack på förhand.

Annons:
Inkanyezi
12/5/14, 11:28 PM
#1

Du kanske missar att en "straw nihilist" inte behöver vara nihilist alls, men använder nihilistiska argument. Straw, som i straw man, fågelskrämma. Fågelskrämmenihilisten är en fantasifigur som förenar allting negativt man kan förena med nihilism och inte har en endaste positiv tanke. Det är en påhittad, icke-verklig figur, som används i argument mot nihilism, en "straw man" som i filosofiska diskussioner ska visa hur verkligt illa det är ställt med nihilister.

Det är helt enkelt en sinnebild för alla våra negativa fördomar om nihilism.

TJW
12/6/14, 12:30 AM
#2

Ah… tack för uppklarningen. Dock hittade jag ju en del förklaringar om "Straw Nihilister" även om jag inte förstod vad som stod skrivet eftersom det var avancerad Engelska. Så den typen av Nihilism kan ju faktiskt finnas trots att det kanske delvis används för att beskriva påhittade individer.

Upp till toppen
Annons: