Annons:
Etikettokategoriserat-om-filosofi
Läst 2401 ggr
fenaahs
11/1/15, 8:18 PM

Behöver hjälp med filosofi uppgift

Haft lite svårt att komma på vad jag ska skriva på denna uppgift, har än sålänge skrivit ungefär en sida. Några förslag på vad jag kan ta upp och diskutera osv osv?

Uppgift: Horton menar att det finns flera verklighetsuppfattningar och inte bara att det skulle vara den vetenskapliga världsbilden som man kan undersöka med sina sinnen och på empirisk väg. Nej Horton menar att det finns flera och att den vetenskapliga empiriska världsuppfattningen/ verklighetsuppfattningen inte undgår kritik. En begriplig teori om en verklighetsuppfattning som är giltig inom filosofin måste den vara 1. Begriplig och visshet om verklighetens beskaffenhet 2. Vara motsägelsefri 3. Vara enhetlig och 4. fullständig i logisk mening. Jag vill att du håller med Horton och förklarar för de som anser att en monistisk, materialistisk, empiriskt undersökningsbar världsbild är den enda verkliga världsbilden, att det inte är korrekt. Använd exempel och teorier till hjälp i din förklaring.

Annons:
[Hukanson]
11/1/15, 8:25 PM
#1

För det första, hur definierar du begreppen monoteistisk, materialistisk, empirism….? För det andra, varför skulle man kunna ge en världsbild med andra begrepp…och i så fall vilka?

fenaahs
11/1/15, 8:30 PM
#2

#1 alltså, materialistisk världsbild (endast det jag kan känna på, se och uppfatta finns). 

Förstår inte riktigt vad du menar med det andra :/

Ebolaa
11/18/15, 11:24 AM
#3

Nå, till exempel så kan man enligt Martin Buber (som är filosof) se på världen i två skikt Jag-världen, den mateiella världen där vi finns och där vi skaffar oss våra erfarenheter, men sen finns också en Du-värld där vi möter objekten, naturen, människor och andlighet genom en upplevelsenivå. Ett möte sker genom att man känner något för varandra, som inte alltid är så lätt att beskriva. Det är en ömsesidighet, där vi både ger och tar varandra. Trots att man inte kan mäta detta så kan alla människor känna att "jo, det är så"..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: