03.5 Politiskfilosofi

Någon som har tips till mig?

2019-05-10 12:09 #0 av: satsuke

Hej! Jag brukar inte vara på detta forumet, men tänkte att det kanske kan finnas någon med idéer här. 

Min bror disputerar nu i juni och jag letar efter en present till honom. Jag tyckte att det skulle vara kul med något som knyter an till hans ämne.

Hans ämne handlar om Rawls  teori om politisk legitimitet. 

Om någon skulle ha idé om t ex någon tjusig bok eller nåt annat så tar jag tacksamt emot förslag!

Anmäl
2019-05-10 13:39 #1 av: Huygens

Rawls ideer har karaktären av politiska utopier. Och som som många antagligen upplever en utopi, är den i allmänhet svår att realisera.

Jag kan troligen inte ge förslag på en bra bok som är en början eller fortsättning på en utopi. Även om det finns klassiska exempel som den mycket tungrodda Das Kapital av Karl Marx.

Däremot finns det flera metoder att framställa en process som politisk legitim, genom olika typer av förespeglingar i syfte att uppnå särskilda samhällsmässiga effekter.

Day Of Deceit av journalisten Robert B Stinnett handlar om den japanska attacken på Pearl Harbor och redovisar bevismaterialet för att USAs president Roosevelt och USAs militärledning kände till attacken i förväg och därför placerade utrangerade krigsskepp i hamnen. Syftet var att legitimisera ett motanfall på Japan.

Se till att få utgåvan av Day Of Deceit från år 2001 som innehåller extramaterial.

Jag har tittat på en del föreläsningar av Robert B Stinnett som funnits på yt, där han mot slutet låter sej utfrågas av patriotiska amerikanska militärer. Stinnett har full koll på detaljerna och lämnar alltid svar på tal. Det är roligt att se honom plocka isär dom svaga motargumenten. Det tog Stinnett 15 år att sammanställa allt material genom upprepade sk Freedeom of Information Requests av fd hemligstämplat material som successivt avklassificerats sedan 2:a Världskriget.

Alice in Wonderland and the World Trade Center Disaster av David Icke handlar om falsk flagga 911 som USA kunde utnyttja för att legitimera anfallet på Saddam Husseins Irak och som makthavarna kunde använda för att legitimera införandet av den sk Patriot Act som upphäver en stor del av USAs konstitution.

Även boken The Biggest Secret av David Icke är en bra bok om än något tungrodd med alla referenser till en myriad politiker och finansiella samt industriella makthavare. Världens dolda maktstrukturer arbetar enligt principen att upprätta "förändringar" som allmänheten normalt sett ej kommer acceptera. En "kris" skapas sedan som gör att allmänheten ropar efter en lösning. Makthavarna kan därefter legitimera sin i förväg planerade "förändring" för att lösa "krisen".

När Icke skrev The Biggest Secret förstod han att han redogjorde för något mycket viktigt, vilket gjort att han snarast satsade på att fylla boken med informationsrikt innehåll, än att lägga tid på att presentera materialet mer lättsmält, vilket fått boken aningen tungläst då man kan känna sej en smula överväldigad av alla sakdetaljer.

Anmäl
2019-05-10 14:27 #2 av: satsuke

Oj tack, allt är sånt jag aldrig hört talas om. Skrattar Kollar upp! Det skulle vara så himla kul att ge honom nåt som han uppskattar men inte förväntar sig...

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.