Annons:
Etikettteoretisk-filosofi
Läst 827 ggr
Christer Pfeiffer
5/29/19, 12:38 AM

Subjektivismen i vår tid

###

Subjektivismens historia i modern filosofi inbegriper vissa tänkare, speciellt Kant, Hegel och Nietzsche. Filosofin blir följaktligen ett uttryck för ‘subjektiviseringen’ av varat, varmed tillvaron bedöms enligt dess relation till vårt medvetande. Den tyska idealismen försöker bevisa att subjekt och objekt är ett och samma, så att vårt tänkande om världen och världen självt är oskiljaktliga.

Subjektivismen är den idag förhärskande ideologin, som riskerar att ödelägga vår civilisation. Även om vi aldrig kommer kunna bevisa att verkliga sanningar existerar utanför oss själva, är det absolut nödvändigt att vi aldrig slutar tro på, och försvara denna tro. Anser jag.

Annons:
Morphalum
9/17/19, 6:06 PM
#1

Jag håller med dig i viss mån. Relativiseringen, eller relativism i oändligheten är skadligt. 

1900 talets stora ideologier har dock satt sina spår i oss, och vi behöver, tack och lov hitta vägar ur absolut tänkande. Vad gäller moral och etik finns det MÅNGA vägar till vattenkällan. olika perspektiv som på olik sätt hjälper oss att bli bättre människor och det måste finnas olika vägar för att behålla någon form av balans. 

Så snart vi börjar peka, det här och det här ska du tänka såhär ska du leva och tycka, det är då vi fiskar i fel vatten. Men där är ju frihet ett nyckelord. Vem sa att frihet från stelbenta system var gynnsamt i det långa loppet? Jag tror det naturligtvis. 

Och vi ska också minnas, inte alla vill bli upplysta, vissa vill vara ignoranta och det måste de få vara, så länge de inte beblandar oss och tror sig vettigare än oss som försöker förstå. Som läggern er tid och energi på att utveckla oss själva och skapa en fin tillvaro som är mer än oss själva till gang. 

Vänligen / András

Upp till toppen
Annons: