02.6 Medvetandefilosofi & Kognitionsvetenskap

Vem är du?

2020-04-08 22:05 #0 av: Syntium

Hur vet du att du är du? Vad får du för känsla när du tänker 'jag'? Var tar du slut och en annan person börjar?
Om man inte är sina tankar, vad är man då? Hur vet man vem man är? Menar inte egenskaper man har utan jag är ute efter hur din jag-känsla ser ut.

Carpe Noctem

Sajtvärd för Minecraft och Skrivlust

Twitter: @syntium

Anmäl
2020-05-16 06:05 #1 av: JRSN

#0 Jag tänker att man är sin odödliga själ. Jaget är endast en aspekt av vårt medvetande, som själen betraktar. Själen är den översinnliga delen av oss själva, 'den som varsebliver'. Jaget hör ihop med vår rationella vänsterhjärna som hela tiden 'resonerar' med sig själv i form av tankar. Som ett komplement finns vår högerhjärna (samvetet), en ordlös resurs som upprätthåller en slags 'autopilot'.

..........................................
Sajtvärd: Andar, änglar & demoner / Knackningsterapi
                      www.astromantra.se/

Anmäl
2020-05-16 14:42 #2 av: FataMorgana

Jaget för mig är en aktiv process, ett kontinuerligt aktivt avvisande, viljande, rättfärdigande, dömande, önskande osv och denna aktivitet är också själva orsaken till den uppfattningen att man är en separerad varelse. Jaget för mig är alltså inget konkret föremål, ingen sak - inget man kan greppa eller ta på, utan endast en aktiv process som dock upphör när inget avvisande, inget dömande och inget rättfärdigande m.m sker och då finns där förstås inget "man" som kan veta "vem" man är och inget "vem" som man kan veta att "man" är. Med andra ord är jaget en illusion som pågår ur en aktiv process och som försvinner när den aktiva processsen upphör, dvs utan process inget jag och inget jag utan process och utan process ingen fråga om vad man är då. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.