Hej, 18 ådrig tjej här (she/her)
Jag läser just nu filosofi på gymnasiet. Det är nog den tråkigaste och flummigaste kursen jag någonsin läst. Jag hatar det. Har prov inom (omprov) och fattar 0. Handlar bara om massa sexistiska gubbar från gamla tider som inte är relevanta längre. Men som tur är så fattar ingen i klassen så jag är inte ensam. Kommer nog F:a kursen med resten av klassen.
Mvh Thea! :)
Nu kan jag ju inte uttala mig om just din kurs, din kurslitteratur och din lärare.
Men alla de där gamla sexistiska gubbarna har haft inflytande på hur vi tänker idag och vad vi väljer i livet, hur vi handskas med olika företeelser.
Filosofin har t ex haft inflytande på vetenskapen och påverkat vad vi forskat på och hur vi forskat på det. Det har haft inflytande på på juridik, religion, medicin mm. De har också haft inflytande på den sexistiska kultur som så länge rått.
Filosofin handlar ju i stort om vad en människa är, vad gör vi här, vad har vi för roll och hur skall vi förhålla oss till livet, till jorden, till andra människor och till oss själva, och eventuellt till Gud.
Det här är ju viktiga saker som berör oss alla och som alla människor funderar på mer eller mindre, mer ofta eller mer sällan. Just tonåren upplevde jag som en tid då jag funderade mycket på allt detta. Att anamma en viss filosofi kan avgöra hur man ser på sig själv, på människan i stort och på vår roll här på jorden.
Det är väldigt tråkigt att du inte upplever att er lärare lyckats göra det här ämnet levande och engagerande, för det är väldigt viktigt.
Kan man t ex se på kriget i Ukraina på olika sätt beroende på vilken filosofi man är anhängare av?
Kan du själv lära dig att se på nära saker (som tråkiga lektioner, som kärlek), på olika sätt med olika filosofier? Kan en viss filosofi hjälpa dig att komma runt problem?
Läraren kan absolut göra detta ämne fantastiskt eller plågsamt. Läraren jag hade var en av dom två bästa lärarna jag någonsin haft så jag älskade ämnet.
Men om ditt syfte var att få hjälp att förstå hade det kanske varit mer lämpligt att ställa några frågor du undrar över, istället för att bara gnälla och blockera tanken att det handlar om sexistiska gubbar.
Poängen med filosofi är bland annat att ställa frågor som inte har enkla svar, eller ibland några svar alls. Det är en del av poängen med frågorna. Det är frågorna som är det viktiga, inte enkla ytliga svar.
Jag tycker en av dom bästa filosofi-böckerna som finns är Liftarens guide till galaxen. Den underhållande, knäpp och så tankvärd. Men den uppfattas ofta som en knäpp komedi. Men den är så mycket mer än så.
Mvh // Johan
#2: Så sant- Trots att jag läst och funderat mycket om livet och universum och allt sedan mycket unga år, så gjorde Liftarens…. att jag fick flera nya vinklar på varandet. Inget fel att det ofta var genom förlösande skratt.😊