Söker religiös ritual eller bön som kan flytta en känsla från en person till en annan
Ja - precis som rubriken säger.
Finns det något sånt?
Det är inte magi jag söker - utan religiös ritual eller bön. Om man t ex vill bli av med sin sorg - så kan man på detta vis flytta över den till någon annan.

#1: Ja. :)
Det är omöjligt. Att ens tänka tanken säger mycket om på vilken andlig nivå personen befinner sig på.

Tror just att ni genomfört ritualen att flytta över känslor till andra. 🧌
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

#3: jag säger ALDRIG att något är omöjligt!
#6: Oavsett vad du än säger är det inte möjligt att föra över ens egna sorg till en annan. Var och en har sin egen börda att bära.

#7:
Just det och på en andlig väg ser man sin börda som en utmaning och någonting som man kan lära av, utveckla sig och som gör en starkare. Att vilja överföra sin börda till en annan människa är inte bara egoistiskt, utan svagt.

#8: jag har inte sagt att jag tänker göra det. men jag har en vän som bevittnat när det skett. vi bara undrar hur det går till.
#9: Det är omöjligt. Men det finns en massa prat och man ska inte tro på allt som sägs.

Osho om sorg (ur ett andligt, icke egoistiskt perspektiv). En google översättning:
Sorg är sorgligt för att du inte gillar det. Sorgen är sorglig för att du inte gillar att vara i den. Men till och med sorg kan blomma ut i något vackert, kan ha sådan stillhet och djup om man gillar det.
När sorg kommer, acceptera det. lyssna på hennes sång Hon har något att ge dig. Hon har en gåva som ingen lycka kan ge dig. Bara sorg kan ge dig.
Glädje är som en våg, sorg är som havets djupaste djup. I sorgen du stannar med dig själv är du helt ensam. Om du är glad närmar du dig andra människor och delar dig med dem. Om du är ledsen blundar du och dyker djupt in i dig själv.
I sorgen finns en sång. Det är något väldigt djupt med henne. acceptera henne Njut av det. Njut av henne utan att avvisa henne och du kommer att se att hon ger dig många gåvor som lycka aldrig kan ge dig.
Om du accepterar sorgen så är den inte så ledsen längre. Du gav henne en ny egenskap. Du kommer att växa genom dem. Nu är hon inte längre en sten, ett stenblock som blockerar din väg, utan en språngbräda.
Och glöm aldrig: en person som inte känner till djup sorg är fattig. Han kommer aldrig att bli rik inuti. Den som är glad, leende och ytlig har aldrig gått in i sitt väsens innersta tempel. Han har ännu inte nått sin innersta helgedom.
Få förmågan att gå in i alla polariteter. När sorg kommer, var verkligen ledsen. Försök inte fly från henne. Tillåt henne, samarbeta med henne. Låt det lösas upp i dig och låt det lösa upp dig. bli ett med det Var riktigt ledsen: inget motstånd, ingen konflikt, ingen kamp mot det.
När lyckan kommer, var riktigt glad: dansa och var extatisk. När lyckan kommer, försök inte hålla fast vid den. Säg inte att den ska stanna där för evigt och alltid. Det är så man saknar det.
Avvisa inte sorg och håll inte fast vid lycka. Snart kommer du att förstå att lycka och sorg är två sidor av samma mynt. Då kommer du att se att när du är glad finns det alltid sorg och när du är ledsen finns det alltid lycka.
Då berikas ditt inre. Då kan du njuta av allt: morgon och kväll, solljus och mörker, dag och natt, sommar och vinter, liv och död - du kan njuta av allt.
Titta på dina tankar, titta på dina känslor, och när du tittar kommer du att se en ny faktor - den som tittar. Denna insikt är början på en inre revolution. Du är den som ser, inte vad du ser. Du är varken huvudet eller kroppen, utan något gömt djupt inom dig: betraktaren.
Denna observatör tittar på alla upp- och nedgångar i livet. Du behöver inte längre identifiera dig. Om du är där nere behöver du inte vara ledsen eftersom betraktaren bara tittar på. När du är på topp behöver du inte bli självisk, du bara tittar på. Sakta och gradvis börjar allt kaos omkring dig att avta.
Identifiera dig inte med någonting längre - tills det bara finns ren tittande. Håll dig jordad i det, oavsett vad du gör eller vart du går. Du kommer att bli en ny människa, med en friskhet, ett liv du aldrig känt förut, med en evighetsglimt i ögonen, med en touch av odödlighet i varje gest.
#9: Jag förstår utifrån din fråga att någon har gjort dig mycket ledsen.
Att bära på starka negativa känslor är enormt jobbigt. Många som inte orkar med sina känslor projicerar dem (ofta omedvetet) på andra. Om det är vad som har hänt med personen som gjorde dig ledsen, så kan du kanske försöka förstå och berätta hur du känner dig så det inte upprepas.
Om något annat har hänt kommer du inte loss på annat vis än att bearbeta det du känner nu. Distans är bra att sikta in sig på. Distansera dig både fysiskt och mentalt, så kommer lättnaden efter ett tag.
Ang ritualer/böner för något som kan skada en annan:
Jag har en väninna som ägnar sig åt det ockulta på heltid. Hon berättade vid flera tillfällen om att sådana ritualer skadar den som utför dem. Enligt henne ska man då vara beredd på att lida dubbelt så mycket som den man vill skada.
Jag är inte religiös (kanske lite andlig) och tror inte på häxkraft. Men jag tror absolut på tankens kraft så det hon sa låter logiskt.
Den positiva tankens kraft är konstruktiv och motsatsen är därmed negativ…. för en själv speciellt. Kom ihåg det och istället för att fokusera på att göra någon annan ledsen, bör du ägna dig åt sådant som gör dig glad igen.
Lycka till. ❤️
Vänlighet & Respekt = vinnande koncept

#12:
Lidandet av sådana ritualer kommer från intentionen att vilja skada andra för sin egen lyckas skull. Det tar en bort från de högre energierna, bort från sin egen himmel och rakt ner till sitt eget helvete.
Tankens kraft har sina gränser. Tar vi som exempel, när jag upplevde stor sorg när min mor dog. Det finns inga ritualer och inga tankar som skulle ha kunnat överföra min sorg till t.ex. en person som inte gillade min mor, att personen som inte gillade min mor plötsligt gråter över hennes död och jag skulle bli glad, som om ingenting skulle ha hänt.
#12: Nu när det är på tal om tankens kraft ska man inte glömma att "den som man vill skada" har en egen kraft och styrka som är mycket starkare än kraften hos den som vill skada.

#12: Som jag sa tidigare - så gäller inte det här mig!

Vem/vilka är admin på denna sida?

Det står i "Om sajen"
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
#15: Ok, beklagar misstaget. Men svaren du får här anser jag ändå vara relevanta för den din fråga gäller.

#17: det står inget i Admin. men tydligen i Om sajten.
- Redigerat 2023-03-05, 16:48 av Mandra

#19 Precis det jag skrev.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

#18: det anser inte jag. men jag förstår så mkt som att jag inte kommer att få något svar här. Condors och FataMorganas åsikter betackar jag mig för.

#20: jaså? var det?

#22 Kolla #17
/Maria
Ur Lille Prinsen.

#23: lägg ner.

#24 ???
/Maria
Ur Lille Prinsen.
#24: Mycket kan tolkas åt ena eller andra hållet märker jag och så är det när man inte har tonläge och kroppsspråk att ta hjälp av. Av den anledningen tycker iaf jag att det är bättre att försöka tolka andras ord som något neutralt och inte som attityd.
Både du och Maria har ju rätt så varför taggar utåt? Hon berättade var infon fanns och där stod att admin saknas. Respektfull ton uteblir inte bara för att admin inte finns.
På "om sajten":
Så jag förstår inte riktigt vad ni menar med att det inte skulle finnas några admin? 🤔
'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland
Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar
"If only I could be a merman" / Billy 🧜♂️
#28: ja, fast sajtvärden The Bear har varit aktiv på både iFokus och den här sajten i februari i år.
'We're All Mad Here'
#29: Toppen. Då vet man att man iaf kan ha hjälp av The Bear.
EDIT: Som ny och nyfiken fann jag att titlarnas datum bör ifrågasättas då det krävs ett fördjupande ifall man vill nå fram till det mest rättvisande perspektivet i informationen. :D :D
…precis som man borde ha väntat sig iaf i en filosofigrupp…
Dessutom behöver iaf jag gå igenom vad dessa sidor har för funktioner. För nu såg jag bättre vad Maria menade. Det finns ju en hel flik som heter just "Om Sajten", så det var helt onödigt att gå in i rullmenyn… och bli lurad, hahahaha. Såg det alldeles nyss.
- Redigerat 2023-03-05, 17:48 av Missfit

#26: det var inte det inlägget jag vände mig emot. utan det som kom efter.

#27: om man klickar på Admin så kommer inte detta fram. Men nu vet jag.

#30: ja precis…blev också lurad först.
#32: om du menar "admin" på samma ställe där man kan välja "om sajten" så är det något bara den här sajtens Sajtvärd och Medarbetare kommer in på.
'We're All Mad Here'

#34: ok…då vet jag det.
#0 Nu har jag läst tråden och förstår att du själv inte tänkt göra det här och det har du alldeles för mycket kunskap för efter alla år inom shamanismen så du är väl medveten om riskerna och vad sånt här kan medföra det är vi båda två med den mångåriga erfarenhet som vi har i shamanism.
Nu känner jag inte till just böner eller religiösa sätt att utföra det enbart magi/shamanska sätt och här vill jag vara tydlig för dom som inte tror att sånt här inte fungerar det gör det och man kan föra över sin sorg eller annan skit på andra däremot ska man inte jobba på ett sånt sätt.
Svart magi dom orden anser jag vara missledande men det är väl spänning som drivit fram dom orden däremot bannlysande magi dom orden känns bättre för när jag utför det här sänder jag aldrig något ont till någon endast det som är gott däremot om någon riktar något ont mot mig eller någon annan då använder jag bannlysande magi för att stoppa flödet som riktas men aldrig någonsin att jag sänder tillbaka det till "avsändaren".
Mandra jag tänker lite som så kan det här vara något som kommer från någon ursprungsstam som har mer religiösa inslag och böner än exempelvis shamanismen. Jag tänker lite på när jag var på Haiti så mötte jag en del personer som ägnade sig åt liknande saker men det var en tragisk tid och jag var där efter orkanen Matthew 2016 som ödelade så mycket så där och då fick jag inte ut mycket mer än att hjälpa till med hjälpverksamhet och några möten med folk som kan sånt här men det var så begränsat även om en del berättades för mig så var situationen så kaotisk så någon riktig ro fanns inte att ta in allt.
Haiti är ganska speciellt och det kanske inte alls är där dom har den kunskapen att föra över sorg på någon annan men där finns mycket kunskaper och personer som har förmågor jag inte trodde ens fanns som jag både fick se och fick berättat för mig mitt i all den tragedi som befann sig där.
Samtidigt den som utövar sitt seriöst den delar inte med sig av såna här kunskaper och gör någon det då tvivlar jag på äktheten eftersom det kan få så allvarliga konsekvenser medan den som besitter förmågan vet att vårda den på rätt sätt så även om någon av oss i tråden skulle finna svar på frågan så ska vi inte räkna med att det är äkta vara för det finns inte nedskrivet och gör det då är det personer som snabbt fråntas sin gåva alternativt är oseriösa skrävlare.
Jag har själv fått gåvor av personer jag säger personer men det är helt genom andevärlden även om personer vart med och utfört vissa ritualer på mina resor i Navajos reservat genom åren men jag vill inte avslöja vad personerna är eller det dom delat med sig av det är något jag aldrig skulle dela varken i text eller i ord det är endast till för om situationer skulle uppstå där jag skulle behöva använda mig av det all annan tid så ligger det helt vilande och ska inte användas det ska inte nyttjas och gör jag om det inte behövs ja då försvinner det bort från mig.
Med allt sånt här kommer ansvar hela vägen det är både du och jag insatta i Mandra men en sak gör mig nyfiken och jag vet inte om du har svar eller vet hur det där gick till när personen bevittnade det för sånt här brukar ske utan vittnen så där blir jag lite fundersam på äktheten eftersom det här är så pass djupa allvarliga saker något man normalt inte delar med ett vittne eller flera under själva ceremonin, ritualen eller bönen så den här frågan du ställer den väcker min nyfikenhet i all den tid jag vet hur starkt viktig tystnadsplikten är med såna här frågor och sen att föra över sorg på annan man gör inte sånt bara där faller äktheten och jag kan inte annat se än att någon bedrar. Hårt men sant.

#36: Tack för ditt svar. Nej jag skulle ju aldrig göra något sånt här. :)
Och jag är inte ute efter någon beskrivning av ritual eller bön - utan bara ett svar, ja eller nej - om det finns något sådant i religiösa sammanhang.
De inblandade tillhör dels en ortodox grupp av kristendom, dels en ortodox grupp av islam.
Nej, det var inget som sas att det skulle göras. En bekant till mig blev helt enkelt vittne till att sorg fördes över från en person till en annan. Hon såg att det skedde alltså.
Hur det sen gick till är vad vi undrar.
När det gäller magi så använder jag orden nyttig och skadlig istället för vit eller svart.
#37 Varsågod det var så lite snälla du men jag kunde inte bidra till mycket men nu förstår jag lite mer när du skriver ortodox och islam ja det skulle kunna finnas men om det är äkta vara njae jag bir väldigt tveksam där måste jag säga.
Däremot om det hade handlat om ett ursprungsfolk så hade jag sett annorlunda på det när det inte handlar om religioner som söker utanför sig själva i den här fysiska världen.
Det här är komplext med alla irrande religioner som flödar runt och förtar människor i tro om si och så man blir ju faktiskt förtvivlad när man ser det ena vilseledandet efter det andra och hur säkerheten rycks från människa till människa genom religionernas dom.
Alltså Jag skulle inte tro på vad dom sysslar med i kyrkan. Där är dom ju mästare på att ljuga och manipulera människorna. Vad som gäller Haiti så finns det ju en massa vidskepliga människor där ute som tror på allt möjligt, som på zombies, onda andar och på satan och hans demoner. Haiti skulle jag alltså inte heller se som ett bevis för någonting.
Sen är det ju klart att man kan göra andra människor ledsna på alla möjliga olika sätt. Man kan skada andra fysiskt så att dom blir ledsna och man kan såra andra med ord. Är en människa ledsen kan man naturligtvis känna av detta och själv känna sorg. Men man kan inte flytta över ens egen sorg till en annan människa genom ritualer eller böner. Det finns alltid en anledning till sorg och utan den anledningen skulle man inte ha sorgen. Det är helt naturligt att man har den om man tex förlorar en älskad människa. Det kvittas vad man skickar till en annan människa. Den egna sorgen blir alltid kvar tills man har bearbetat den.
Sen är det inte heller så energiarbete fungerar, att man skulle kunna skicka över den egna sorgen till en annan. För redan tanken / intentionen på att skada en annan gör att man kanske hamnar energimässigt på en lägre nivå än vad personen man vill skada befinner sig på. Och som alla som jobbar med energier vet om, är det alltid de högre energierna som står över dom lägre. Med andra ord, de högre energierna vinner alltid över de lägre. Det handlar alltså inte bara om ”den som vill skada” och vad den skulle kunna åstadkomma, utan det handlar mycket mer om ”den som man vill skada” och vad den personen är mottaglig för. Att sända över sin egen sorg till en människa som är i harmoni skulle alltså heller inte vara möjligt, även om det skulle gå att sända över sina egna känslor till andra genom religiösa saker. Men det gör det ju ändå inte.
- Redigerat 2023-03-06, 19:57 av FataMorgana
Nej, det är nog inte möjligt att magiskt flytta sin sorg till någon annan. Man kan ju vara elak och säga sårande saker som FataMorgana skrev, men även då tänker jag att det krävs att personen har något inom sig som de negativa känslorna fastnar på, eller uppstår ur. Ingen är nog helt immun, men vissa påverkas mer av andras ord, än andra…
- Jag på DeviantART: PerceivingPhoto

#39: "Vad som gäller Haiti så finns det ju en massa vidskepliga människor där ute som tror på allt möjligt, som på zombies, onda andar och på satan och hans demoner. Haiti skulle jag alltså inte heller se som ett bevis för någonting."
Strålande hörrudu.
Detta uttalande visar ju bara att du ser ner på ursprungsbefolkningarna och deras seder och bruk.
Jag trodde du är perfekt och älskade alla. :)

#40: Alla människor som är i fysisk kropp har någon svaghet, något som något annat kan fastna på. Annars skulle de inte vara i fysisk kropp.

#38: Det finns (har funnits) shamanska drag i alla religioner. Och det är möjligt att något av detta lever kvar i minde utbrytargrupper.
Jag har texter om detta. Kan leta rätt på dom om du vill.
#41: Där ser man vad du läser ut av mina inlägg. Jag har aldrig sagt att jag är perfekt och att jag skulle älska alla 😉 Sen är det inte att se ner på folk bara för att man påtalar folks vidskepelse. Man kan ju även älska vidskepliga människor.
#40: Ja precis 😊

#44: jag tycker nog att det är att se ner på andra människor och kulturer när man klassar dem som vidskepliga…tänk om dom har rätt och du fel?

#46:
Bara för att du ser ner på vidskepliga människor, betyder det inte att andra gör det. Man kan faktiskt konstatera att någon är vidskeplig, utan att se ner på människan. Om någon som är psykiskt sjuk klassas som att vara besatt av demoner eller onda andar eller blir straffad för någonting, i stället för att personen får hjälp, finns det inget annat ord för det än vidskepelse.
Sen kanske du har missat i skolan att spanjorerna utrotade ursprungsbefolkningen i Haiti för hundratals år. Det lever inget ursprungsfolk där längre.

#38: Har du hört talas om Kahuna magi och Kahuna magiker? Fanns på Hawaii förr. Jag är 100% säker på att de skulle kunna flytta över sorg på någon annan.
Men nu var det ju ingen sån inblandad och det är ingen som kan Kahuna magi längre, inte ens på Hawaii.
Men för den enträgne går det säkert att lära sig. :)
Kahuna var inte en form av magi - det är västerlandet som kallar det för det. Västerlänningar har ju en tendens att kalla allting de inte förstår för magi (eller vidskepelse).
Så de var inte magiker, utan en slags hawaiianska shamaner.
De är - i väst - mest kända för sin s k "dödsbön" (ja dom kunde döda på avstånd). Tja västerlänningar fokuserar ju på det mest spektakulrära. :)
Kahunas var typ världsmästare på hur själen och dess olika delar fungerar. Jag har aldrig stött på någonting som ens kommer i närheten av deras kunskap på detta område. Och det var detta man använde sig av i sin s k magi.

#47: Och vem har sagt att jag ser ner på vidskepliga människor. Men däremot tycker jag ofta att det är trist. Det är en slags okunskap.
Du skriver: "Om någon som är psykiskt sjuk klassas som att vara besatt av demoner eller onda andar eller blir straffad för någonting, i stället för att personen får hjälp, finns det inget annat ord för det än vidskepelse."
Finns det verkligen en motsägelse i detta? Man kan bli psykiskt sjuk av att vara attackerad av skadliga väsen/energier. Men det är inget som hindrar att man får hjälp ändå.

#47: Och du tycks ha missat att det inte är jag som dragit upp Haiti.

#48:
Vad du glömmer, är att flytta över en sorg till en annan skulle innebära att själv bli av med sin sorg. Med andra ord, om du är ledsen för att dina föräldrar, din partner eller barn dör, blir du av med sorgen. Den blir man dock bara av med om dessa personer blir likgiltliga för en, dvs. att man själv blir kall, att man inte riktigt "lever" längre. Det är ingenting som jag vill bli.
#49:
Eftersom du anser att man ser ner på människor om man kallar dom vidskepliga, kan det bara vara ditt eget beteende som du projicerar på andra.
Förr i tiden, innan man visste orsaken till psykiska sjukdomar, trodde man att det antingen var demoner eller guds straff. Man gjorde t.ex. exorcism med stackars epileptiker. Det var en "mörk tid" som somliga tydligen har stannat kvar i.
Nej, jag har inte missat att det inte var du som tog upp det där med Haiti. Men jag har heller inte missat att det var du som kommenterade Fata Morganas svar, som handlade om Haiti och där talade du om ursprungsvolket.
#48: Har hört ordet men är inte insatt i deras arbete men det är helt fantastiskt vilka gåvor det finns och att läsa och upptäcka dom människornas sätt att leva, deras kunskaper och förmågor är alltid lika givande och lärorikt.
Sitter just nu och googlar på det för nu blev jag nyfiken och vill veta mer 😎

#52: Vet faktiskt inte om det finns så mkt på nätet. Men det finns en bra bok.
[https://www.adlibris.com/se/bok/kahuna-magic-9780914918349]

#51: ja jag har tydligen stannat kvar i denna mörka tid…stackars mig.
jag jobbar med skadliga väsen (det du kallar demoner) så gott som varje dag.
och dom kan orsaka psykiska sjukdomar, ja vilka sjukdomar som helst faktiskt.
och man behöver INTE utöva exorcism på gammalt sätt för att bli av med dem. finns mkt skonsammare metoder.
du må tycka att jag lever kvar i mörka tider…men det tycker inte alla dom jag hjälper med sånt här och i förlängningen hjälper dom att bli friska. dom är väldigt tacksamma över att jag lever kvar i mörka tider.
fast vad fasen kallar du den tid vi lever i nu? kan väl inte bli så mkt mörkare?
#53: Tack för tips 😎
Jag vet inte om jag ska skriva om det här men du förstår även om andra inte gör. En man som vandrar den shamanska vägen sen många år besökte Haiti och en voodoo präst tror jag det var och han skrev sen en bok om sin upptäcktsresa minns inte vilken bok men den handlade om möten med dom här människorna som utövar voodoo.
Han som shaman tänkte jag borde väl vara väl insatt och veta att det här är saker som faktiskt fungerar men han var skeptisk till det som han fick ta del av men så sa en man att han skulle bevisa för honom att det fungerar. Väl hemma i USA som han kom från så gick tiden och han glömde bort det där men en dag kom plötsligt en massa sjukdomar som läkare inte kunde förstå och den ena olyckan och oturen efter den andra.
Nu minns jag inte hela förloppet men för det hände så mycket bla otur sen märkliga sjukdomar som kom från ingenstans och som försvann lika fort. Saker upprepade sig under en tid sen ringde mannen som han träffat på Haiti och frågade hur han mår och det visade sig att det var han som sänt detta i mannens väg från USA och dagar och tider stämde in samt förloppen exakt hur saker skett och hur han mått så han fick sina bevis och sa aldrig mer ska jag tvivla för aldrig mer vill jag vara med om något sånt här.
Han som sände iväg detta hade ändå vart varsam sa han så där fick mannen sina bevis om vilka enorma krafter det här innebär och det var mycket som hade hänt men jag minns inte hela förloppet men en del besitter både krafter och kunskaper som många människor förkastar och tvivlar på till och med en inbiten shaman som vandrat den vägen i många år men han blev överbevisad och det är kanske vad som krävs många gånger för att folk ska ta sånt här på allvar och förstå att det är en verklighet som faktiskt existerar 😎
- Redigerat 2023-03-07, 12:25 av [Sacred Wolf.]
#42: Det var ju därför jag skrev att ingen nog är helt immun.
- Jag på DeviantART: PerceivingPhoto
#46:
Nu har det inte med ditt tyckande att göra, om någon ser ner på andra eller inte, så behåll gärna ditt tyckande för dig själv. Det ändrar ju inte på vilka känslor en människa bär inför andra. Själv har jag ingenting emot människor som tror på det ena eller andra. Världen är full av människor som tror på spöken, onda andar och på demoner och en gång i tiden tiden trodde jag också på sådana saker, men sen jag medvetet började att arbeta med energier (med Reiki) har jag fått förståelse för varför allt det där som jag trodde på inte existerar och även förstår jag varför det inte går att sända över egna sorger på andra. Det egna vetskapen och förståelsen över varför det är omöjligt räcker gott för mig och det gör att jag varken behöver tro eller inte tro.

#54:
Det som jag kallar demoner är människors tro och inbillningar, precis som "skadliga väsen". Inbillningar kan inte orsaka sjukdomar, men folk som tror på dom kan bli rädda och rädslor kan dom bli sjuka av.
Sjukdomar kan orsakas av allt möjligt, t.ex. genetiska orsaker, psykiska belastningar (som t.ex. stress), dålig kost, dålig livsstil (t.ex. ingen motion), miljöpåverkan (t.ex. gifter), alkohol, tobak, droger, psykisk och fysisk överbelastning (burn out), fria radikaler, virus, bakterier, parasiter osv. Men ingen blir sjuk av en "demon" eller "skadligt väsen", helt enkelt för att detta bara existerar i bibeln, koranen, filmer, sagor och somliga människors huvud.
Men det är farligt om någon tror att ett "skadligt väsen" har orsakat personens sjukdom. Då lägger personen ingen fokus på att hitta orsaken till sjukdomen, att behandla orsaken och ändrar inte på saker i sitt liv som kanske har bidragit till att bli sjuk.

#58: Du kan ju tro på det där om du vill. Men du hindrar människor som är besvärade av skadliga väsen/energier från att få hjälp.
Ni sysslar med Reiki. Inget jag skulle ta i med tång ens.
#59: Skulle jag få ett skadligt väsen på besök någon gång skulle jag först titta på det och sen säga "buuu" till det, så att den drar sin svans mellan benen och springer i väg 😈😂

#60: ja det kan du ju göra om du vill dö.

#60: jag hoppas att du förstår att du gör dig lustig över alla människor som blivit/är attackerade av skadliga väsen. men antagligen begriper du inte det.
och dom kan heller aldrig få någon hjälp eftersom väldigt många har samma inställning som du.

#59:
"Du kan ju tro på det där om du vill."
Men det är ju du som tror på skadliga väsen och jag som inte tror på dom. Att "inte tro" är ingen tro.
"Men du hindrar människor som är besvärade av skadliga väsen/energier från att få hjälp."
😂🤣😄😂🤣😄😂
Menar du allvar? 😄 Aha…. om t.ex. någon äter ohälsosamt, inte rör på sig, blir överviktig och utvecklar diabetes 2, behöver han inte ändra på sina kostvanor, utan bara gå till dig och be dig att ta bort "demonen" som är ansvarig för sjukdomen. Att tuta i folk att dom har blivit sjuka av skadliga väsen är den värsta formen av charlataneri och kvacksalveri.
"Ni sysslar med Reiki. Inget jag skulle ta i med tång ens."
Det kan jag förstå. Reiki är gudomlig energi, dvs. ljuset. Reiki som ljusenergi tar fram saker till ytan, som man förtränger och inte vill se på sig själv, för att egot gärna ser sig som något annat. Ljus gör alltid skuggorna tydligare, dom som du inte vill se. Det skulle nog vara jobbigt för dig att konfronteras med dig själv och allt som du har förträngt.
För övrigt, bokstavstrogna hjärntvättade fundamentalistiska kristna tror också på demoner som orsakar sjukdomar och dom ser också reiki som något sataniskt.
#61: #62
Eftersom vi alla människor är födda ur den gudomliga gnistan, är vi alla gudomliga varelser med den högsta gudomliga energin inom oss. Gud är alltså
närmare oss än vår egen halspulsåder, det är vår sanna natur, det högsta gudomliga som finns och därför kan det inte finnas en ond makt i världen, dvs ingen skadlig energi och inga skadliga väsen som skulle kunna befinna sig ovanför människan eller vara högre än människan och som skulle kunna göra något åt människan. Allt detta som du talar om, om det skulle existera, dessa skadliga väsen och energier alltså, skulle det bara vara något som ligger under människan och som skulle ha mindre makt än människan.
Men att det inte existerar några skadliga väsen överhuvudtaget kan man erfara och komma till insikt om i djup meditation och av att syssla med energiarbete. Man kan erfara och komma till insikt om att den enda ondska som finns är den som människorna själva förorsakar och att det inte existerar några självexisterande onda väsen där ute. Så nej, jag är inte det minsta rädd för att dö av några fantasivarelser. Jag är alldeles för trygg i vetskapen om att skadliga väsen och energier inte existerar. Den tryggheten har Reikin och min andliga väg gett mig. En trygghet som du saknar. Jag kan bara rekommendera dig att börja gå en andlig väg, med meditation och energiarbete, så att du också kan bli trygg i vetskapen om att det inte existerar några skadliga väsen.
#59: Det är det här som är så tragiskt det finns många förnekare där ute det kommer vi aldrig ifrån men en del upptäcker själva också att det här faktiskt finns och då är det tur att det finns personer som kan det här och kan bistå med hjälp även om det är andarna som gör jobbet så finns resurser av många duktiga utövare som med olika metoder kan hjälpa till.
Det många missuppfattar med detta arbetet det är att en del föreställer sig att man går i det mörkas tjänst men det är ju helt tvärtom allt handlar om att frigöra och skapa balanser så att andens ljus får all kraft att verka i en människa så balanser återupprättas, själsdelar får komma på plats igen med mera och det här är en viktig bit som gjort många människor gott vilket är syftet och intentionen med det hela men alla förstår tyvärr inte det och där får personer som du och jag vara tydliga med att allt handlar om att komma tillbaka till sin andes rena ljus och väck med mörkret som kan ställa till det är det stora målet att skapa inre frid harmoni och släppa fram det goda.
Det här vet du Mandra redan om så jag skriver inte orden direkt till dig som redan kan och jobbar med detta men jag skriver ner orden för många läser tråden och dom kanske inte vet att allt handlar om ljusarbete, läkning, balans, harmoni för sin ande och det är så oerhört viktigt att det får komma fram så alla vet vad som gäller 😎
Det här med Reiki det är inte mitt sätt att jobba men för herrans många år sedan gick jag det där Reiki kurser för människor med andra ord jordisk andlighet men det är inget som alls föll mig i smaken och det jag lärt det lär mig andarna inte fysiska människor som håller kurser dom kan inget ge mig men det kan andevärlden och det är där jag har min fulla tillit i mitt Shamanska arbete.
Reiki kanske fungerar för en del men det var alldeles för jordiskt och ytligt för mig men jag vet att dom flesta som utövar det har goda avsikter och vill väl men den healingformen som så många andra som lärs ut av jordiska människor den kommer inte från andevärlden och kommer det inte från andarna så dissar jag det direkt.
#62 jag hoppas att du förstår att du gör dig lustig över alla människor som blivit/är attackerade av skadliga väsen. men antagligen begriper du inte det. och dom kan heller aldrig få någon hjälp eftersom väldigt många har samma inställning som du.
Väldig bra att du tar upp det här och tyvärr är det vanligt att människor gör sig lustiga över andra men en sak ska dom som gör det komma ihåg att en dag kanske dom själva behöver hjälpen gud förbjude att det händer men då kanske dom kan förstå allvaret i att bli attackerad för det är inte vackra syner när man möter en person i den här nöden tvärtom det kan vara fasansfullt beroende på vilket sorts väsen det rör sig om.
Det här är en tragik som en del utsätts för och jag blir alltid lika förtvivlad när jag möter både okunskap och dårskap i dom här frågorna. Ingen vill att det ska finnas så enkelt är det alla vill att allt ska vara frid och fröjd med allt men så ser det inte ut i verkligheten och de här måste belysas det måste informeras om för vi har med allvarliga krafter att göra många gånger något som skall tas på fullaste allvar men den drömvärld vore en värld helt utan mörka väsen, helt utan ondska på jorden där vi alla bara lever i fred med varandra den önskan har vi alla men sen finns den andra verkligheten som ingen av oss kommer ifrån och här måste människor på riktigt vakna och inse fakta.
- Redigerat 2023-03-08, 16:12 av [Sacred Wolf.]

#65: Bra skrivet. Jag håller med. Självklart handlar det om att göra människor hela.

#65: angående reiki. jag har fått reiki-healing 1 gång. det gick inte så bra. inom all alternativ healing får man vara beredd på vissa utrensnings-/läkebesvär. men det måste vara någon gräns för hur kraftiga de får bli.
när jag fick reiki-healing tappade jag minnet i flera dagar - vilket faktiskt är livsfarligt. jag visste inte var jag var eller vad jag gjorde. vi bodde då på tredje våningen, så jag hade ju kunnat trilla ut och slagit ihjäl mig.
min man var tvungen att vara hemma från jobbet och passa mig.
för mkt utrensningsbesvär således.
har pratat med en del reiki-masters om det här…dom erkänner ju inte att det kan vara reikins fel…utan skyller på mig….det var mitt fel. (precis som dåliga läkare gör när de inte förstår något - skyller på patienten).
Jag kan inte längre hålla tyst.
Reiki som så många andra former av healing som uppfunnits av människor genom årtusenden är skadliga för oss dom innehåller väsen som förgör och som lurar klienter in i ljus när det är mörker som styr från det jordiska.
Det här ska man se upp med och Reiki är en av dom domarna så som så många andra healingformer som kommer från människans uppfinningsrikedom.
Healing kommer från andarna ingen annan och vill vi nå en äkta healing så behöver vi inte något så påhittat som heter Reiki vi behöver bara ta emot äkta vara från andevärlden.
Så här jäkla enkelt är det.
Ja gudskelov kommer Reiki inte från någon andevärld eller från några andar, utan det kommer direkt ur den gudomliga källan själv.
Sen kan ni gärna tro på vilka skadliga väsen som helst, som barn trodde jag ju också på sådana saker. Det enda som jag tycker är ledsamt är om ni lurar sjuka människor till att tro att dom skulle vara sjuka pga skadliga väsen. Men annars struntar jag fullständigt i vilka monster ni fyller er ”verklighet” med. Det är er ”verklighet” och ert mörker och ni som får leva med det, helt enkelt.
Mandra vi vet vart vi har det här och vi vet manipulation när vi ser det där är vi starka 🤗
Själv har jag blivit frisk genom Reiki och blev av med alla mina diagnoser som jag hade på den tiden. Jag var sjukskriven i flera år och tog tunga mediciner som jag kunde sluta med tack vare Reikin. Själv är jag bara glad att jag hittade till Reiki, för utan det vet jag inte om jag hade levt i dag. Reikin har också hjälpt mig med den andliga utvecklingen och hjälper mig förstås än idag om jag blir sjuk. Reiki har också hjälpt mig till lugn och harmoni och till inre visshet om min och alla människors sanna och eviga gudomliga natur. Med denna visshet inom mig vet jag att det inte finns några skadliga väsen som skulle kunna attackera mig. Det finns verkligen inget att vara rädd för och jag önskar er inget annat än att ni själva skulle få erfara det.

#67:
Det kan förstås hända att du har hittat på den där historian om att du tappade minnet, precis som fundamentalistiska kristna hittar på historier om allt som har med andra kulturer, speciellt österländska eller religioner att göra.
Men om du verkligen tappade minnet, har det ingenting med reiki att göra. Det som du beskriver kallas "Dissociativ amnesi". Det betyder att en del av hjärnan kopplas bort. Det är ingenting som man får helt plötsligt, utan det finns alltid en lång historia bakom sådana fall, som brukar att gå långt tillbaka till barndomen. Det kan vara traumatiska upplevelser, som t.ex. att ha blivit missbrukad eller haft depressioner över lång tid. Ibland flyr sådana människor till alkohol eller droger. När hjärnan inte "orkar med" längre, kan det leda till dissociativ amnesi.
Traumatiska upplevelser måste bearbetas. Om man inte klarar det själv, behöver man hjälp av en psykolog. Jag vill inte utesluta att reiki just tog fram traumas till ytan som du har förträngt och att förträngnismekanismen var så stark att hjärnan reagerade med att koppla bort den delen, där dessa traumas befinner sig. Men reiki tar fram sådana saker för att bli medveten och för att dessa ska kunna bearbetas. För att du ska kunna bli fri från bördan som du släpar med dig. Sen behövs det förstås beredskap att ta itu med sina förträngda upplevelser.
Det är aldrig det som belyser traumatiska upplevelser för att de måste bearbetas som är problemet, utan det är de traumatiska upplevelserna själva och problemet förstärks av oviljan att ta itu med dessa.

#69:
Jag trodde till och med som tonåring på sånt. 😄 Men med tiden mognar man ju och utvecklar sig, de flesta i alla fall.
TV serier och filmer som supernatural, Buffy och sånt har ingenting med verkligheten att göra, utan det är fiction, precis som vampyrer, varulvar, zombies och formvandlare.
Sen tycker jag att det är lustigt att läsa att personer som inte vet någonting om reiki, blandar in deras tro på spöken i hur reiki skulle fungera. Det är människor som aldrig har erfarit det gudomliga, som inte har erfarit höga energier, men som är fulla av föreställningar som filtreras genom deras tro på spöken.

#73: Jag har inte någonstans blandad in min tro på spöken i Reiki.
Och du har ingen aning om vad jag vet om Reiki. Faktiskt vet jag en hel del som inte du vet.
- Redigerat 2023-03-10, 09:43 av Mandra

#74:
Nej, det var inte du och det har jag heller inte skrivit att det var du.
Det var det här som jag menade, som en annan skrev:
"Reiki som så många andra former av healing som uppfunnits av människor genom årtusenden är skadliga för oss dom innehåller väsen som förgör och som lurar klienter in i ljus när det är mörker som styr från det jordiska."
Det stämmer att jag inte vet vad du vet om reiki och jag har inte yttrat mig om det heller. Men du har just påpekat att veta saker som du tror att jag inte vet.
Nu är det så att man inte kan gå i djupet av reiki bara för att man har besökt en kurs, fått en behandling eller läst om reiki. Man kan bara gå i djupet i takt med erfarenheterna och att man bygger upp en relation med energin/det gudomliga. Även efter så lång tid som jag håller på med reiki (nästan 30 år) lär man känna saker som är nya och som fördjupar relationen, saker som får en att fundera.
Ett exempel: För ett par veckor fick en person ett stick i ryggen/korsbenet. Personen kunde inte längre sitta eller stå och smärtan strålade ner i benet ända till tårna. Jag tänkte att det här är ett fall för sjukhuset och tänkte att jag i bästa fall kan lugna ner nerven en smula med reiki. Men överraskningen var att efter 30 minuter distansreiki var smärtorna nästan borta och efter en till 20 minuters behandling var smärtorna helt borta och har tills idag inte kommit tillbaka.
Det överraskade mig och visade mig vilka oanade möjligheter som det finns och att man inte ska tänka "att det här hjälper reiki inte mot". Sådana här saker kan man beteckna som "guds nåd". Det har ingenting med den egna duktigheten att göra och mycket beror på vilken inre inställning som man har när man arbetar med reiki. Det handlar också om att "go with the flow".
Healing är förresten bara en "bieffekt" av reiki. Det huvudsakliga är den andliga vägen och den andliga utvecklkingen. Men många ser bara bieffekten och tror att bieffekten är vad reiki handlar om. Men reiki är en andlig väg, som varken du eller personen som jag citerade har gått.

#75: "Reiki som så många andra former av healing som uppfunnits av människor genom årtusenden är skadliga för oss dom innehåller väsen som förgör och som lurar klienter in i ljus när det är mörker som styr från det jordiska."
Jag håller inte heller med om det där.

#76:
Jag ville ju heller inte tillskriva dig att det är din åsikt.
Det där citerade är rövarhistorier som folk skriver rakt ut i luften, som inte har förståelse för saken.
Alla andliga praktiker att arbeta med energier är ju uppfunna av människor, t.ex. qigong, tai-chi, prana healing och även meditation. Det är urgamla praktiker som har hjälpt människor i tusentals år. Dessutom är det ju också människor som har uppfunnit shamanska praktiker. Det är inget fel på människor.
Sen är det ju heller inget fel på "det jordiska". Vi lever ju på jorden. Jordning är väldigt viktigt, för rotchakrat är fundamentet för alla andra chakras.
#77:
Just det. Det är inget fel på det jordiska och inte på människorna heller. Vi alla är ju högst gudomliga varelser och jorden är hur gud uttrycker sig i materia. Det gudomliga är inte mer eller mindre närvarande på jorden än på något annat ställe. Det skulle alltså inte finnas mer av gud i en andevärld, om en sådan skulle existera, än vad det finns av gud på jorden. Med andra ord flyter ”den äkta varan”, dvs den gudomliga livskraften / Reiki / Chi / Prana eller vad man vill kalla det för, genom oss alla människor och djur och denna gudomliga energi är tillgänglig för oss alla att upptäcka och att medvetet arbeta med. Vem som placerar den här ”äkta varan”, dvs guds energi i någon andevärld eller som tror att man bara kan få tillgång till den via några andar har helt enkelt inte upptäckt den gudomliga energin här på jorden ännu, varken i sig själva eller i andra varelser på jorden.

#77: tror inte man kan säga att de tekniker du nämner är uppfunna av människor…
reikin återupptäcktes i Japan, i början av nittonhundratalet, av dr Mikao Usui..
han säger själv att det var under intensiva andliga övningar i ett buddisttempel som Reikin kom till honom…han kallar den för gåvan ovanifrån…vilket betyder att han fick den till sig från Den andra världen (andra sidan, andevärlden)
- Redigerat 2023-03-10, 16:27 av Mandra

#78: nej det är absolut inget fel på det jordiska.
#79: Jag kan inte tolka det som så att han skulle ha fått Reikin från någon annan värld eller från någon andevärld, utan för mig har "gåvan ovanifrån" eller att "Reikin kom till honom" betydelsen gudomlig gåva eller guds nåd som man också kan säga. Det är ju helt vanligt att man betecknar det gudomliga som något högre eller som något ovanför, men det har ingenting med andra världar eller med andevärldar att göra. Dessutom är det ju inte ens säkert att han har sagt det där eller att han sagt det just så där. I alla fall har Reiki ingenting med andevärldar att göra.

#79:
Vem skulle annars uppfinna dom, om inte människor?
Länken som du ställde in funkar inte. Men jag tror att vi har haft framme det där förr. Den där historian som Takata berättade, stämmer inte helt. Det var Takata som sa att reikin kom till honom när han mediterade på berget och det var Takata som gjorde honom till en kristen munk. Han själv har inte sagt det där.
Men han var buddhist och ligger begraven på en buddhistisk kyrkogård. Takata var tvungen att ta till nödlögner, i en tid där det var krig mellan USA och Japan och kristendomen betecknar än idag österländska läror som satans werk.
Usui har inte återupptäckt någonting, utan har själv tagit delar ur olika praktiker och läror och gjort ett eget system av det.
Det första mantrat (symbplen) härstammar från shintoism och Shugendō.
Den andra kommer från den japanska esoteriska buddhismen i skolorna Shingon och Tendai.
Det tredje kommer från den magiska daoism.
Det fjärde kommer antagligen från någon forrm av buddhism, eftersom det står i förbindelse med Dainichi Nyorai, som är den viktigaste Buddha i den så kallade esoteriska eller tantriska buddhismen, som i Japan främst representeras i form av Shingon-shū och delar av Tendai-shū.

#81: och var finns Gud?
#83: Precis där du är just nu, i dig och i varenda en levande varelse. I varje cell, i varje atom.

#84: ingen annanstans?
#84 Gud finns överallt och genomsyrar allt som finns. Som jag skrev; i varje cell, i varje atom, dvs här på jorden och i hela existensen.

#85:
I religionerna ser man gud som någon/något som har skapat existensen, dvs. de anser att gud är separerad från existensen och ser människorna som separerade, så som en målare är separerad från sin målning. Den här föreställningen spökar också i huvudet på folk som inte är religiösa.
Men i verkligheten är gud inte separerad från den, precis som en drömare inte är separerad från sin dröm och en dansare inte är separerad från sin dans.

#87: Hur har du existensen/den fysiska världen uppstått enligt dig?
(Jag tror inte heller att Gud har skapat den, men jag deffar inte begreppet Gud som andra människor gör).

#81: Finns det överhuvudtaget några "andra världar" enligt dig?
#89: Nej, för inte ens den här världen finns ju på riktigt. Det är bara en illusion som uppstår ur vårt eget sinne, som en dröm som vi drömmer natten, men som börjar när vi föds och som upphör när vi går igenom det som kallas för den kliniska döden. Och alla vidare världar som vi erfar i illusionen är bara vidare illusioner i illusionen, vidare drömmar i drömmen, alltså inga reala världar. Alla dessa andevärldar är alltså bara vidare illusioner i illusionen.

#88:
Gud går heller inte att definiera. Bättre sagt, skulle varja definition och föreställning som förståndet kan göra vara fel. Man kan inte förklara eller föreställa sig"non-duality" med det dualistiskt tänkande förståndet.
Hur den fysiska världen / existensen har uppstått är en fråga som vetenskapen inte kan förklara. Man kan bara säga att det fanns en "bigbang", men det kvarstår frågor som "vad är det som bangade?" Var befann sig "detta", om det inte fanns något rum, utan det var själva rummet som uppstod? Det finns ju heller ingen tidspunkt som det skulle ha kunnat skett, eftersom tiden heller inte fanns. Det fanns därför heller ingenting "före" bigbang.
Svaret hittar man inte inom tid, rum och med förståndets möjligheter, utan det är där som det andliga/gud, det oföreställbara, obegripliga kommer med i bilden.
Utifrån detta har det inte "uppstått" någonting alls, utan det är människors dualistiska förstånd som "översätter" non-duality" till något dualistiskt, dvs. till det som våra sinnen och hjärnor är inställda på att uppfatta. Det är en sorts dröm/illusion som vi alla är anslutna till. Vi drömmer samma dröm utifrån olika perspektiv.
Vi människor betraktar den här drömmen som verklighet, eftersom vi alla ser, hör, luktar, smakar och känner samma saker. Om t.ex. du ser en röd bil och en annan människa ser samma röda bil, får vi bekräftelse för att det här är verkligt. En dröm på natten betraktar vi som overklig, eftersom det bara är drömmaren och ingen annan som upplever drömmen. Men egentligen är det bara 2 olika sorters drömmar. Den ena drömmen är en lång dröm som vi drömmer tillsammans och den andra är en kort dröm som vi bara själva drömmer.
Verkligheten är dock ingen dröm, utan det är "non-duality". Det är gud och hela drömmen som vi drömmer tillsammans är guds uttryck i form av dualiteter. Men gud är inte dualistisk, utan våra sinnen och förstånd plockar isär "helheten" gud till dualistiska delar, som vi betraktar som verklighet. Det är maya/illusionen som vi lever i.
Man kan erfara verkligheten utanför illusionen om tankeverksamheten tystas ner. Det kan t.ex. ske under meditation eller kundalini erfarenhet. Men det kan också ske helt oväntat och komma som blixten från en blå himmel. Det är en erfarenhet som kallas samadhi eller andligt uppvaknande. Man vaknar upp ur drömmen för en stund och sen fortsätter man att drömma. Men sen vet man att man drömmer och man vet att det här är inte den "verkliga" verkligheten, utan det finns en oföränderlig verklighet, där vi alla är ett och samma och detta är gud, vår sanna natur.

#90: ja just det…ni tror på det där med illusionen….det är nog den dummaste världsbild jag känner till

#91: allting går att definiera…om man förstår det själv.
#92: Det är inget jag tror på, utan något som jag själv har erfarit.

#93:
Om du definierar en icke dualistisk existens utanför tid och rum, kan du bara definera den som en icke dualistisk existens utaför tid och rum. Men om du definierar den, är det ingen som förstår det och varje föreställning skulle vara en dualistisk föreställning som bara kan vara fel.
Du kan kalla den existensen för gud, skaparen, ljuset, det rena medvetandet och ge den alla möjliga dualistiska beskrivningar. Det är bara det att det inte säger någonting om vad gud, den icke dualistiska existensen är. Du kan gör dig föreställningar, men om du gör det, har du helt enkelt inte förstått, att du inte förstår och att du inte vet varför du inte förstår.
Det finns saker som ligger bortom förståndet och ett andligt uppvaknande (samadhi) sker bortom förståndet, dvs. när förståndet är tyst och slutar att inbilla sig "ett jag". Jaget försvinner för det ögonblicket.

#94:
Samma här. 😉 Men jag erkänner att det låter galet för förståndet. 😄

#95: ja det ligger bortom förståndet…men går likafullt att uttrycka med förståndet.
#97 Det är inte för inte, de visa och upplysta kallar gud, ljuset, det rena medvetandet eller vad man vill kalla det för, för obeskrivligt och obegripligt och som något som inte går att förmedlas med ord.

#97:
Hur skulle förståndet kunna uttrycka någonting som inte är tillgängligt för förståndet?
Du kan ju gärna ge mig ett exempel. Beskriv hur du föreställer dig hur du upplever en existens utan början och utan slut och utan kronologi i tidslösheten. En existens där yin och yang inte existerar, utan är förenade i sig, alltså en existens där det inte existerar gott och ont, varmt och kalt, manligt och kvinnligt, sorg och glädje och det existerar heller inget rum, dvs. ingen omgivning och inget fysiskt, emotionalt och psykiskt. Du existerar inte ens som individ, utan är förenad med allt som finns.
Beskriv gärna. 😊
- Redigerat 2023-03-12, 10:53 av Condor

Tillägg:
Det där med illusionen och non duality är inte bara det som man erfar under en samadhi, som är en del av yin yang läran, daoism, neo advaita, buddhism och andra österländska läror, utan förekommer även inom shamanism. Därför är jag förvånad att det här verkar att vara något nytt för dig.
Nu översätter jag ur en av Castanedas böcker, ett samtal mellan Don Juan och Castaneda. Don Juan försökte att förklara tonal och nagual för Castaneda. Han ställde olka saker på ett bord och kallade bordet och allt som stod på bordet som det som förståndet begriper för tonal. Föremålen motsvarade dualiteter. Det som förståndet inte begriper räknade han till nagual.
Översättningen:
Om tonalen är allt vi vet om oss själva och vår värld, vad är då nagualet?"
"Nagualen är den delen av oss som är helt otillgänglig för oss."
"Jag är ledsen, vad?"
"The nagual är den delen av oss som inte har någon beskrivning - inga ord, inga namn, inga känslor, ingen kunskap."
"Det är en motsägelse, don Juan. Om det inte går att känna eller beskriva eller namnge, då tror jag inte att det kan existera.”
"Bara enligt din åsikt är det en motsägelse. Jag har redan varnat dig, ta inte livet av dig när du försöker förstå detta.”
"Skulle du säga att nagualen är anden?"
"Nej. anden är bara ett föremål på bordet. Anden är en del av det tonala. Låt oss säga att anden är denna chiliflaska.”
Han tog en kryddflaska och ställde den på bordet framför mig.
"Är nagualen själen?"
"Nej. Själen är också på bordet. Anta att själen är askkoppen."
"Är det folkets tankar?"
"Nej. Tankarna ligger också på bordet. Tankarna är besticken här.”
"Är det ett tillstånd av nåd? Himmelen?"
"Nej, inte det heller. Vad det än är är också en del av det tonala. Låt oss säga att det är servetten."
Jag fortsatte att räkna upp alla möjliga beskrivningar för vad han kan mena: intellekt, psyke, energi, vitalitet, odödlighet, livsprincip. För varje term jag namngav hittade han ett föremål på bordet, som han använde som motsvarighet och placerade framför mig tills han hade samlat alla föremål på bordet i en hög.
Don Juan verkade njuta av det hela oerhört. Han fnissade och gnuggade sina händer när jag nämnde en annan möjlighet.
"Är nagualen den högsta varelsen? Allsmäktige Gud?"
"Nej. Gud är också på bordet. Anta att Gud är duken."
Han gjorde en rolig gest, som om han skulle lyfta duken i hörnen för att breda ut den över de andra föremålen han hade placerat framför mig.
"Men sa du inte att Gud inte finns?"
"Nej. Jag sa inte det. Jag sa bara att nagualen inte är Gud eftersom Gud är ett föremål för vår tonala och tidernas tonala. Som sagt tidigare är tonalen allt vi tror att världen är sammansatt av - inklusive Gud förstås. Gud är inte viktigare än att vara en del av vår tids tonal.”
”I min förståelse, don Juan, är Gud allt. Pratar vi ens om samma sak?”
"Nej. Gud är bara allt du kan tänka på, därför är han bara ett av objekten på ön. Du kan inte uppleva Gud efter behag, du kan bara prata om honom. Nagualen, å andra sidan, står till krigarens förfogande. Du kan uppleva det, men du kan inte prata om det.”
"Om nagualen inte är en av sakerna jag nämnde, kanske du kan berätta om var han befinner sig? Var är det?"
Don Juan svepte sin hand genom luften och pekade på utrymmet bortom bordskanten. Han rörde sin hand som för att rengöra en tänkt yta som sträckte sig utanför bordets kanter.
Nagualen är där," sa han. "Där omger det ön. Nagualen är där kraften svävar.
Från det ögonblick vi föds känner vi att vi är gjorda av två delar. Vid födseln och en kort tid efter är vi bara nagual. Då känner vi att för att fungera behöver vi en motsvarighet till det vi har. Det som saknas är tonerna, och detta ger oss en känsla av ofullkomlighet från början. Då börjar tonalen växa och den blir oerhört viktig, så viktig att den dämpar nagualens lyster, trycker tillbaka den. Från det ögonblick vi är helt tonala gör vi inget annat än att förstärka den gamla känslan av ofullkomlighet som har följt oss sedan vi föddes och som fortsätter att berätta för oss att det finns en annan del som krävs för att få oss att slutföra.
Från det ögonblick vi blir helt tonala börjar vi bilda par. Vi känner våra två sidor, men vi föreställer oss dem bara i form av tonala objekt. Så vi säger att våra två delar är kropp och själ. Eller ande och materia. Eller bra och dåliga. Gud och Satan. Men vi inser aldrig att vi bara parar ihop föremål från vår ö, ungefär som vi parar kaffe och te, bröd och tortillas, chili och senap. Vi är roliga varelser, jag säger er. Vi famlar i mörkret, och i vår dårskap låtsas vi förstå allt.”
- Redigerat 2023-03-12, 11:18 av Condor

#98: nej…dom sa så för att mänskligheten inte var redo att förstå…precis som dom sa att Nirvarna är fullständigt stilla…det är det inte…och det visste dom.

#100: jag klassar inte Don Juans lära som shamanism…uppfyller inte de kriterier jag ställer på shamanism…det är bara av ren slöhet som folk kallar det för shamanism

#102:
Det som står i Castanedas böcker är inte det som kallas "core shamanism" eller det som man betraktar och definierar shamanism som i vår kultur. I vår kultur betraktar man shamanism mest som en samling olika tekniker, som t.ex. trumresor, kraftdjur, svetthyddor och allt det där. Men det andliga fundamentet för shamanism saknas helt och hållet inom core shamanism och västerländska föreställningar.
Castanedas böcker är en helt annan sak. Dessa handlar om det andliga fundamentet. Shamanska tekniker utan fundament är som att bygga ett hus på sand.
Jag skrev ett inlägg med en kort beskrivning av att "leva som en krigare" som är en del av fundamentet. Jag ska kopera texten och sen kan du reflektera hur mycket av det som du lever i ditt liv:
"Det här inlägget handlar om det andliga fundamentet av shamanism. De flesta ser shamanism som att lära shamanska tekniker, t.ex. trumresor eller att bygga svetthyddor. Det finns böcker om det och man kan deltaga i kurser. Men det andliga fundamentet beskrivs vad jag vet bara i castanedas böcker eller i böcker där författaren inspirerades av hans böcker.
Castanedas lärare kallade sig inte för shamaner, för de levde inte tillsammans med en stam som de var shaman för, utan de kallade sig för "krigare". Det betyder inte att de för krig mot andra, utan snarare handlar det om ett krig mot egot.
Den ena eller andra visdomen kan man ta till sig och bygga in i sitt liv, kanske steg för steg. Inspirerat av Castaneda, en beskrivning om att leva som en krigare.
En krigare strävar efter oklanderlig handling och vet att vår värld som vi uppfattar den bara är en "beskrivning av världen" och att det finns andra sätt att uppfatta världen och andra beskrivningar. Men han vet också att alla människor är anslutna till denna första beskrivning och att vi måste leva i den. Så denna värld, även om den bara är en dröm/illusion, är fullt verklig. Han strävar efter att agera felfritt i denna värld och han ser den här världen som en utmaning. Krigaren vet att hans kropp och sinne, och allt som en person kan tänka sig är dualistiskt och det är något han kallar "tonal". En krigare är försiktig med sitt tonal så att hans kropp och sinne hålls i bästa möjliga skick.
Det som ligger utanför förståndets föreställningsförmåga kallas inom shamanism för "nagual". För att förnimma något från nagualen finns det termer som "den andra uppmärksamheten", "den andra maktringen". Det dualistiska förståndet kan bara se nagual som den dualistiska motpolen till nagual men aldrig begripa det.
Det första en krigare lägger in i sin egen beskrivning av världen är hans egen död. De flesta människor vet att de måste dö, men de tar inte med det i sin beskrivning av hur de uppfattar världen. De tänker inte på att allt de gör här på jorden är förgängligt och allt de förvärvar när det gäller egendom, kunskap och erfarenhet är förgängligt. De tänker inte heller på att allt detta kan raderas på en sekund. De vet om det, men detta vetande är placerat på ett ställe i medvetandet där den "inte stör". Döden betraktas som "framtid" och är därför inte riktigt verklig. Därmed förbiser de det faktum, att ingen makt på jorden kan garantera att de kommer att leva nästa minut.
En krigare är medveten om detta och eftersom han inte vet när han kommer att dö, utför han alla sina handlingar som om de vore hans sista på jorden. Som resultat har alla hans gärningar en "speciell kraft" och han utför dem med full uppmärksamhet. Krigaren är alltid medveten om den egna döden för han vet att det inte finns någon flykt. Döden är som en jägare som förföljer sitt byte i flera dagar, men han har inte bråttom, för han vet att det inte finns någon flykt. Därför anser krigare sig själv redan som "död", eftersom han inte kan förlora någonting som inte redan avgjordes som en "förlorad sak" när han föddes.
Men krigaren vet också att döden är en utgång från denna värld. När du blir medveten om din egen död blir livet till en mer medveten tid och du kan se din död som en vän och använda den som rådgivare. Den gamla kloka krigaren Don Juan Matus berättade för Castaneda om döden:
"Döden är det enda kloka rådgivaren som vi har. Närhelst du har en känsla av att allt går fel och att det säkra slutet är nära, vänd dig till din död och fråga honom om så är fallet. Döden kommer att berätta att du har fel; att ingenting egentligen spelar någon roll förutom hans beröring. Din död kommer att berätta för dig: Jag har inte rört dig än."
Krigaren är mycket försiktig med naturen och världen. Om han måste döda ett djur för att äta det, ber han djuret om ursäkt och tackar arten. Han gör samma sak med växter. Han berättar symboliskt att när han dör kommer hans lik att gå tillbaka till jorden, där det kommer att fungera som föda för växter och maskar, som i sin tur fungerar som mat för andra djur. Han är medveten om denna cykel och placerar sig inne i den, inte som folk i den västerländska kulturen gör, över den och utan respekt för djuren som lider och dör.
För att kunna gå utan tadel igenom livet raderar en krigare ut sin personliga historia. För en krigare är personlig historia det förflutna och det är inte riktigt realt. Den personliga historian är bara en börda, eftersom den sätter vissa förväntningar från omgivningen. Den personliga historian är något som omgivningen använder som måttstock för att se och bedöma den berörda personen på ett visst sätt. En krigare undviker denna "handling" och förväntningar från människor genom att inte avslöja något onödigt om sig själv.
Han ställer inte inte sin kunskap eller något annat "i skyltfönstret" för alla. En krigare är inte beroende av andras åsikter och hans ödmjukhet relaterar till hur han "står där för sig själv". Detta förvandlar ödmjukhet till styrka, eftersom han inte behöver andra människor för att bekräfta sig själv och sina handlingar. Han behöver inte spendera någon handling eller energi för att avsiktligt ge en viss bild till sin omgivning eller för att bekräfta denna bild för omgivningen.
Om han raderar sin personliga historia kan han göra sig själv "otillgänglig" för andra människor. För detta avbryter han också sina rutiner, för i en värld där döden är en jägare kan en krigare inte ha råd med en rutin. Rutin gör dig förutsägbar. En jägare vet exakt om sina bytes vanor och det gör det förutsägbart och han kan spåra det och döda det. En krigare raderar sin personliga historia och rutin och blir därmed otillgänglig för sina fiender.
Ytterligare några ord från don Juan om "otillgänglig": "krigaren är otillgänglig eftersom han inte pressar ut sin värld; han rör sig försiktigt i den, stannar på ett ställe så länge som nödvändigt och rör sig sedan snabbt bort, nästan utan att lämna spår ”.
En krigare strävar efter självständighet och tänker därför inte så mycket på makt. Den som behöver makt är mycket beroende av de människor som han har makt över och tar sig ännu viktigare än andra människor. För en krigare är makten en av hans naturliga fiender som ska besegras. En krigare måste bli av med sin egen viktighet.
De flesta människor ser sig själva som något bättre (eller högre) än djur och växter. Krigaren vet att det inte är någon skillnad i dödens ögonblick och eftersom döden är en klar sak för oss alla, finns det ingen anledning att ens stå över någonting på denna jord. De som tar sig själva för viktiga tar också sina medmänniskors för det. Om du inte tar dig själv för så viktig tar du inte dina medmänniskor för så viktiga heller.
Krigaren kan skratta åt sig själv och de som är runt honom. Människor tenderar att till att om de t.ex. blir anfallna av ett djur, ser det saken som att djuret bara agerade enligt djurets konditionering. Men om en mäniska är elak mot dom, ser de saken inte på samma sätt och blir därför arga på människan, medan de inte blev arga på djuret. Krigaren ser även människor som att de bara handlar enligt deras konditionering.
Don Juan sa en gång till Castaneda: ”Så länge du anser dig själv vara det viktigaste i världen kan du inte riktigt bedöma omvärlden. Du är som en häst med skygglappar och du ser bara dig själv, avskild från allt annat. ”Även människor har en form som gör dem förutsägbara och tillgängliga. Krigaren måste kasta av denna mänskliga form mer och mer under sitt liv, inte bara på grund av otillgängligheten, utan också för att utvecklas andligt.
En krigare tar ansvar för alla sina handlingar eftersom han vet att han måste ta konsekvenserna. Därför väger han noggrant hur han agerar. Ofta kan han inte beräkna effekterna av sina handlingar och måste ändå fatta ett beslut. Många människor förväntar sig ett specifikt resultat av det de gör, vars uppfyllelse måste beräknas före gärningen. Om det inte kan beräknas agerar de ofta inte alls. Om du agerar och det förväntade resultatet inte uppfylls blir e besvikna. En krigare kan agera utan förväntningar. De som agerar felfritt behöver inte förvänta sig någonting, för de vet att de har gjort det bästa möjliga och därför kan de inte bli besvikna.
En krigare betraktar livet i den materiella världen som dårskap och alla människor (inklusive honom själv) är dårar. Att inte vara medveten om det och leva som om vår uppfattning av världen är den enda sanningen är rent dårskap. På samma sätt är det ren dårskap att betrakta denna värld som inte verklig, eftersom den bara är en dröm/illusion.
En krigare vet att världen som vi uppfattar den bara är ett sätt att uppfatta världen på och ändå godkänner han dess verklighet och försöker att agera felfritt i denna värld. Detta är vad han kallar "kontrollerat deltagande i dårskapet". Jämför man 2 ovetande, är den klokare alltid den som vet att han är ovetande. Den som vet att han är ovetande, behöver inte ta sig själv och andra på allvar. Han kan skratta åt sig själv, åt andra och över hela världen, medan den som inte vet att han inte vet tar sig själv, andra och hela världen för sååå viktig.
En krigare lär sig att "stoppa" beskrivningen av den här världen. Den har inte längre anspråk på absoluthet. Människor behåller sin beskrivning av världen på många sätt. Till exempel genom den inre dialogen, genom livets rutin, genom att kasta ansvaret för egna handlingar på andra och genom många aktiviteter som är meningslösa. Krigaren lär sig stoppa allt detta för att stoppa världen. För att göra detta måste han stoppa den interna dialogen. Detta eliminerar sinnets "censur", vilket filtrerar vår förnimmelse. Don Juan lät Castaneda göra många övningar så att han skulle lära sig att stoppa detta. Till exempel när han tittar på ett träd ska han inte titta på stammen, grenar och löv, utan på mellanrummen mellan bladen. Han förklarade för honom att en sten bara är en sten eftersom han har behärskat "görandet" som förvandlar stenen till en sten. Utan detta skulle det inte vara en sten. Genom en "maktring" är alla människor anslutna till en gemensam värld, uppfattning och gemensamt "görande". Detta är bara en gemensam upplevelse av verkligheten, men den är inte det enda sättet att se verkligheten på."

#103: jag har läst väldigt mkt castaneda förut…så jag behöver inte läsa igen
#101: Att man inte kan förstå sig på det som ligger bortom förståndets förståelse kan man i djup meditation själv erfara.

#104:
Men du verkar inte att ha förstått ett ord, eftersom du inte verkar att ha en aning om att det där skiljer sig bara från de österländska lärorna (non duality, illusionen) genom att shamaner använder sig av andra ord och förklaringar för en och samma sak.
Du har heller inte integrerat någonting av det i ditt liv.
Tar vi ett exempel: jag citrar ur mitt förra inlägg:
"Den personliga historian är bara en börda, eftersom den sätter vissa förväntningar från omgivningen. Den personliga historian är något som omgivningen använder som måttstock för att se och bedöma den berörda personen på ett visst sätt. En krigare undviker denna "handling" och förväntningar från människor genom att inte avslöja något onödigt om sig själv."
Men vad gör du? Jag har ett flertal ggr. läst att du föreställer dig hos andra med orden "jag är shaman".
Därmed gör du dig tillgänglig, precis som ett bytesdjur gör sig tillgänglig för jägare. En krigare gör sig otillgänglig för andra.
Men Castaneda är inte lätt att förstå för människor i vår kultur, så ta det inte personligt. Jag läste själv alla hans böcker flera ggr.
#101: Rörelse existerar förresten bara i tid och rum

#101:
"precis som dom sa att Nirvarna är fullständigt stilla…det är det inte…och det visste dom."
Hur skulle rörelse (förändring) kunna ske i tidslösheten? Om någonting förändrar sig, finns det flera olika tillstånd, som det måste finnas olika tidspunkter för. Där som det inte existerar tid, kan det heller inte finnas rörelse och förändringar. Det där är egentligen det "andliga alfabetet" i nästan alla andliga lärror. Behärskar man inte alfabetet, kan man heller inte läsa och skriva.

#108: ja håll dig till alfabetet…för längre än så når du ju inte
ALLTING RÖR SIG är en sk "absolut sanning"…det är en sanning som är sann i alla världar och på samtliga utvecklingsplan.
Om det inte gjorde det så skulle det vara som i Törnrosa. En evig sömn där inget händer.
#109:
Inte bortom tid och rum. Det är inom tiden och rummet som allting rör sig. Det behövs ju ett rum för att något ska kunna röra på sig 😉 Gud är för mig det som finns bortom tid och rum och där finns det heller inga världar och inga utvecklingsplan.

#110: hur kan du överhuvudtaget tala om tid och rum? om allting är en illusion kan ju inte tiden existera någonstans.
#111 Ja tid och rum hör till illusion (Maya). Det är bara i illusionen / i tid och rum som saker och ting rör på sig och där förändring sker. Att jag talar om tid och rum beror på att även jag är tvungen att leva i illusionen så länge som jag lever.

#109:
Mandra, vad lär du av det här? Att du skrev att allt rör på sig, visar ju hur förståndet tänker, att det bara tänker inom rum och tid. Inom rum och tid rör allt på sig.
Utanför tid och rum saknas inte bara rummet för rörelse, utan även tiden. Om någonting rör på sig, dvs. förändrar sig, måste det finnas olika tidspunkter för olika tillståmd. Men utanför tid och rum existerar inte ens tillstånd.
Men du skulle ju kunna ta det här som tillfälle att lära hur förståndet fungerar, att inse att du inte kan lita på förståndets konstruktioner, att förståndet bara skapar konstruktioner inom rum och tid, som inte är identa med verklgheten utanför tid och rum.

#113: jag lär mig ingenting av dig.
ALLTING RÖR SIG är en absolut sanning (kanske den enda som finns).
Den är alltid sann under alla förhållanden. Om du inte vore så fast i dina egna tankebanor, skulle du inse det.
Det går att uppleva också.

#114:
Det var inte på tal om att lära av mig, utan jag gav dig exempel på hur du kan lära av dig själv. Att lära känna hur förståndet fungerar är en del av den andliga vägen, för förståndet lurar hela tiden och du ger bara exempel på hur det lurar dig.
Om man lär känna hur förståndet fungerar, blir man inte lurad lika mycket längre. I österländska läror lär man känna förståndet genom själviaktagelse. Inom shamanism finns det en teknik som beskrivs i Castanedas böcker, som kallas "konsten att smyga", eftersom man smyger sig på förståndet genom iaktagelse. Egentligen samma sak, fast med olika beteckningar.
Förståndet kan bara föreställa sig saker inom tid och rum och det måste finnas en kronologi. Där finns det alltid rörelse. Utanför tid och rum, finns det dock ingen rörelse. För det första saknas ett rum där någonting skulle kunna röra sig i. För det andra finns det ingenting som skulle kunna röra sig. Det finns ingen materia, inga atomer och molekyler. För det tredje krävs det en kronologi för att någonting skulle kunna röra sig. Men ingenting av detta existerar utanför tid och rum.
Verkligheten utanför tid och rum kan man erfara och det kallas "samadhi". Det är någonting som du inte har erfarit och därför ser du inte igenom illusionen som förståndet lever i, som kallas "maya". Därför vet du inte vad jag pratar om.
Ett annat exempel på hur förståndet fungerar är hur det resonerar kring universumets början. Det fanns en "bigbang" för knappt 14 miljarder år och först då uppstod tid och rum. Men förståndet vet inte vad det var som expanderade och var det befann sig. För om rummet inte ännu existerade, kan det som expanderade inte ha befunnit sig på något ställe. Det kan heller inte ha funnits en tidspunkt som det skedde, för tiden existerade ju heller inte. Förståndet tenderar till att resonera "vad fanns före bigbang", men utan tid kan det inte finnas något "före". Det finns inget "före tiden" utan tid.
Det är exempel på förståndets begränsningar. När jag pratar om existensen utanför tid och rum, föreställer du dig ändå att någonting rör på sig, eftersom förståndet inte kan föreställa sig saker på ett annat sätt, än i ett rum och i kronologisk följd.
Förståndet kan bara inse dess begränsningar. Men det krävs en viss intelligens av förståndet för att det ska kunna inse den egna dumheten, dvs. de egna begränsningarna. Nu kan jag förstå, att även om du skulle inse att min förklaring stämmer och är logisk, så kan du inte erkänna det, eftersom du ju brukar att presentera dig med orden "jag är shaman" och du därför inte vill blotta dig. Nu måste du uppfylla förväntningarna och det hindrar dig att lära. Om du skulle leva som en shaman, skulle du inte väcka förväntningar som du måste försvara.
Dilemmat som du nu befinner dig i, är att du måste välja mellan att lära eller det som egot vill och egot vill ju vara"shamanen" som vet mycket och som inte vill blotta sig, som vill inbilla sig att veta saker som du inte vet. Det är det egna egot som hindrar dig att lära och att göra andliga erfarenheter, som t.ex. att erfara samadhi. Det är en fråga om vad som du tycker är viktigare. Andlig utveckling eller egoutveckling. Ditt val.

#115: undrar just vem det är som sysslar med egoutveckling?

#116:
Det finns saker som man kan känna igen ett utvecklat ego på:
Om du t.ex. presenterar dig med "jag är shaman" eller som jag kommer ihåg att du en gång argumenterade med att du har rätt, för du är shaman. Ett annat kännetecken levereade du nyss när du skrev " jag lär mig ingenting av dig".
Den vise lär av alla människor hela livet. Det är bara egot som säger, dig lär jag mig intenting av och det är egot som vägrar att ta till sig vad en annan skriver för att det har svårt att inse att det kan lära av en annan.
Däremot har det ingenting med egoutveckling att göra om man argumenterar sakligt och svarar på andras argument i stället för att, som du, ignorera allt. Man argumenterar ju för sakfrågans skull och inte för att egot vill ha rätt. Men vem som skriver för att egot vill ha rätt, kan lätt uppfatta det som att andra också argumenterar för egots skull. Det kallas proektion.

#117: amatörpsykologen har talat
du känner inte mig…inte en siffra rätt i det du skriver.
#116: Det här var det bästa svaret i den här tråden 👍 och egoutveckling finns det mycket av när man inte är säker på sig själv och måste föra över sitt på andra.
Jag hade gått ur tråden men kikade tillbaka och vet du Mandra ge upp för här kommer du ingen vart du möts hela tiden av samma sätt och beteende det tar aldrig slut så lägg energin på det som du är bra på Shamansim och låt dom hållas dom som försöker skapa obalanser hos andra för det är det enda man är ute efter man vill höja sig själv och sänka andra.( Mörka väsen )
Nu vet jag att du har styrkan att kämpa emot det här mörkret det har både du och jag men varför ens slösa energi på dumt när det inte leder någonstans så behåll värme och ljuset inom dig det har jag fått lära med just det här jag gör mitt och jag är nöjd med det ingen kan ta ifrån mig något den enda som är styrkan det är jag med andarna och jag går min väg precis som du gör.
Det heter att skit ska skit ha ja det ser jag många bevis för bara i forumen från några det vittnar om både förfall och andlig förlust 😎

#118:
Men jag har ju bara uttalat mig om det som du själv skrev. Du kan ju inte förneka att du presenterar dig som "jag är shaman". Det har du också gjort på vår sajt.
Det där var egentligen bara allmänna kunskaper ur psykologin, inget sensationellt, utan bara småsaker som människor som går en andlig väg är medvetna om.
Men du är rolig du. Först skriver du att jag är "amatörpsykolog" utan att veta någonting om mig. Sen skriver du att jag inte känner dig, som om det som du själv skriver inte skulle vara tydligt. 😄

#119:
Glöm inte att ge dig själv mer "gilla" på det här inlägget än vad det finns folk som läser tråden, precis som du gör med alla andra dina påhopp inlägg.
Det är det som är problemet med folk som bara inbillar sig att gå en andlig väg, att dom bara ser andra som "mörkret". Ingen reflekterar över sig själv. Sen vill dom "kämpa" mot mörkret. Tragiska figurer………..
- Redigerat 2023-03-14, 17:44 av Condor

#119: du har helt rätt. ska inte slösa mer energi på dem.
Nu tog jag makten över översitteriet jag blockerade först och jag kan säga nu var jag bäst men egentligen var jag sämst som gick på sånt.
Det här är löjligt vi är människor och det måste vi få vara vi är inte en tävling mot varandra men nu kom jag först vad säger det om mig.
Är jag bättre än andra ? inte en chans jag är bara som jag är.
#123:
Jag förstår. Om du tror att allt bara handlar om att vara bättre än andra, så är det bara att gratulera. För nu har du klart och tydligt levererat bevisen på hur du projicerar ditt eget översitteri på oss. Tack för det.
Att jag och Condor blockerat dig beror helt och hållet på att vi inte vill ha med människor att göra som beter sig så illa som du gör och som snackar en massa skit om andra. Väx upp och börja äntligen att arbeta på dig själv!
Ps. Jag har inget intresse av makt. Det är bara stora och uppblåsta egon som är ute efter makt.