Ordet
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och ordet var Gud.
"Ordet" motsvarar den skapande kraftens allra första rörelse. Ordet "GUD" står här för den individualiserade Skaparen, dvs. skaparkraften av universum (Mulaprakriti) inte den opersonliga Guden utan begynnelse dvs det ABSOLUTA Parabrahm. Men varifrån kom då GUD = ORDET? Han, DET, uppstod ur det Absoluta Skapelsens ide fanns i begynnelsen hos Gud= Skaparkraften = Ordet, och denna Skaparkraft skapade världen av sitt eget ljus, ur sitt eget väsen, liksom spindeln skapar sitt nät.
Vetenskapen, som nu upptäckt att materia kan omvandlas till sitt ursprungliga element, som är energi eller ingenting mindre än ljus, bekräftar denna tanke. Ljus är materiens ursprungliga tillstånd. Gud sade: Varde Ljus - och sedan blev världen till.
"Ordet" denna kosmiska ide, är en verklig och beständig urbild eller prototyp av det Universum, varav det materiella universum är en "återspegling".Vad är det som kan existera inom människans medvetande? Jo, idéer som är besläktade med medvetandet. Det kan endast omfatta sådant som är av dess egen natur. Allt vi kan uppfatta är ingenting annat än en materialisation av det skapande, kosmiska medvetandet. Den Gudomliga energin är både den skapande kraft, som upprätthåller universum, liksom även alla varelsers ursprungliga livskraft.
Den har ingjutits i oss och den är villkoret för vår mentala och fysiska aktivitet. Denna livsström vibrerar likt ett ljusflöde genom det mänskliga nervsystemet. Kroppen rör sig tack vare den lånade livskraften, men tror felaktigt att den har ett eget liv. Men den skulle inte kunna göra någonting, inte ens existera om inte livsströmmen ifrån GUD dvs. skaparkraften verkade i dess hjärta. Kroppen förstår inte att det ljus som ger den liv, inte är dess eget, utan kommer från en källa bortom det personliga jaget.
Om människan inte blir född på nytt så kan hon inte få se Guds rike. Att födas på nytt, innebär en inre pånyttfödelse en förändring i det inre, att genomskåda illusionen och okunnigheten, att göra sig fri från åtföljande felaktiga tankar och känslor. Dom och straff är mänskliga föreställningar. Ödet är en opersonlig kraft. Sanningens ord attraherar den so har samma ideal. I det personliga jaget uttrycker vi endast en liten gnista av en väldig låga. De största människorna är de mest ödmjuka. De minsta är de högmodigaste.
Gud dvs. skaparkraften, är ljus. Det ljuset är Universums ursprungliga substans. När du finner ditt inre jag, så finner du detta ursprungliga ljus. Innan dess lever du bara till en del, i kroppen och i intellektet.
Det personliga Jag utplånas ej. Det finns kvar så länge du har en kropp. Men det blir ett verktyg, en kanal som Överjaget verkar genom, ett ombud för Överjaget och ett med Det. Du kan endast finna Överjaget genom att bli ett med Det, genom att var Det. Jaget = Anden= Atman är Det som ser och kan inte vara Det som syns = personligheten. Du kan endast känna och förstå Överjaget genom att bli Det, genom att medvetet uppgå i Det och förenas med Det.
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Mycket intressant 
Hoppas du ursäktar att jag ställer den eviga frågan. Vart kommer denna skaparkraft ifrån?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det är en mycket bra fråga som jag tror att esoteriker och fysiker kommer att komma fram till i framtiden. Man kan ju redan nu se vissa tendenser hos vissa fysiker att dom mer och mer börjar titta in i det "oförklarliga"

#2 tack för ditt svar och jag håller nog med dig i det även om det säkerligen är en väldigt avlägsen framtid 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Säkert, men kanske inte…Einstein läste mycket i esoteriska läror. Bl.a lär han ha läst han en del i "Den Hemliga Läran" av Blavatsky..

Varför är det om gud är så allsmäktig och så allvetande och vis! Varför påtalar man då enligt budeorden att Gud insett att det finns andra gudar? Då orden som står skrivna är att.
- Du ska inga andra gudar hava jämte mig?
Alltså är Gud medveten om att det finns andra!
Samt att varför skickade Gud sina änglar för att ge människan dåligt samvete? Vilket verka det enda kristendomen går ut på!
Att alla ska leva i dålig dager och alltid bära skuld, så att du alltid kan gå till kyrkan och av den få välsignelse och lycka??
Gillar inte tanken på att vara i skuld, har inte dåligt samvete för något jag gjort och kommer inte heller att ångra något jag gjort, kan däremot ångra att jag inte gjort..
Så för mig är Orden i skriften(Bibeln) bara ett kontroll verktyg för att ge människan dåligt samvete och en skuldbörda!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Vetenskapen har knappast kommit fram till att "Ljus är materiens ursprungliga tillstånd".
Jag förstår inte varför ni är så ivriga med att blanda in (pseudo-)vetenskap i era andliga häxblandningar. Bättre att hålla sin andliga tro borta från det bevisbara.
#6 Jag som troende är benägen att hålla med dig där…
Det andliga är och kommer aldrig, tror jag, kunna bevisas. Det är just därför det heter tro
Tro kan visserligen försätta berg men bevisa det…
Ibland känns det som om man måste klamra sig fast vid vetenskapen för att bli mer trovärdig och ibland så är man så bokstavstroende och förskjuter både Darwin och hans polare. Detta gör mig bara förvirrad…
/Maria

Och jag som inte tror, men är öppen för alla möjligheter, är mest intresserad av att undersöka saker som inte kan förklaras med dagens vetenskap, och utveckla/förändra vetenskapen. Gud kan väl aldrig ingå i vetenskap antar jag, men kanske/kanske inte gör telepati det om 500 år, om det nu finns. ^^
I min värld är ingen möjlighet helt utesluten, däremot tycker jag det är bra mycket mer sannolikt att det inte finns någon gud. I min logik väger vetenskapen, hur tvivelaktig den än kan vara ibland, tyngre än en tro.
Men där vetenskapen inte har någon förklaring finns det ju bara tro kvar. Men jag tycker det är svårt att veta vad jag ska tro på när det gäller hur allt började. Antingen så fanns gud först, men hur kom han till? Eller så var det det kosmiska ägget, men hur kom det till? För min del är allt det där lika otroligt vilket som.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#8 Telepati är faktiskt vetenskap eller det forskas åtminstone i ämnet. Parapsykologi…
I min värld är faktiskt heller ingen möjlighet utesluten fastän jag är troende
/Maria

#9: nä, så kan det ju vara ändå såklart, att man är öppen för alla möjligheter. ^^ och så har man ju det igen, att jag tror på vetenskapen för den känns mest sannolik. Du tror på något annat av ett annat skäl, men i båda fallen är det ju fortfarande en tro.
Det med att telepati skulle ingå i vetenskapen så menade jag att telepati skulle ingå i den allmänna mer accepterade vetenskapen, den vetenskapen som så många människor sätter all sin tilltro till. Och att man skulle ha en ren förklaring till hur det fungerar, på ett naturvetenskapligt plan.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan