De sju dödssynderna
Hur ställer ni er till dessa:
- Högmod - superbia
- Girighet - avaritia
- Vällust - luxuria
- Avund - invidia
- Frosseri - gula
- Vrede - ira
- Lättja - acedia
Jag faller (lätt) dit för lättja. (Det är bland det vackraste ord jag vet). Vällust och frosseri emellanåt, ja. Ibland vrede och i sällsynta fall avund men där vill jag mer kalla det beundran.
Vad säger ni andra? Är dödsynderna gångbara än i dag eller finns det andra (värre)?
Eller finns det några dödssynder överhuvudtaget?
/Maria

Det beror väl på vad man menar med dödssynder… Om det är levnadsregler för att vi ska vårda oss själva (vilket jag tror) så är de väl egentligen ganska bra. För att hänge sig för mycket åt dessa saker mår man ju varken bra av själv eller ens omgivning. Allt som spårar ur och blir överdrivet är ju dåligt för oss.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag håller med dig men jag tror ändå att från början var det ett slags kyrkans makt över människorna.
Jag tycker det finns andra värre dödssynder som förtryck, rasism, utnyttjande m.m.
Dödssynder riktat mot en själv är väl att inte lyssna på sitt samvete, att inte lita på sin intuition…
/Maria

Ja, kyrkan snodde dem och började använda dem som utpressing för att ha kontroll! Det har kyrkor eller rättare sagt religiösa ledare varit duktiga på mycket länge. Men grundtanken med dem tror jag var att vi skulle ta hand om oss själva helt enkelt.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag tror inte att det finns några synder, men det är väl för att jag tror på balans, alltså lite åt Ying och Yang hållet(Obs, inte alls som det står i den relgionen, tror jag iallafall, inte läst om det…)
Fast jag måste säga att Högmod är något förjävligt…

Jag tror inte heller det finns några "synder" annat än dem vi begår mot oss själva.
Som flera är inne på här ovan, så har det alltid varit i kyrkans (makthavarnas) intressen att använda sånt här mot människor, och ergo har man lagt orden i Guds mun.
Nej, jag tror det är tvärtom. Vi behöver vårda oss själva på många vis och lättja t ex kanske är skitviktigt ibland för att orka och för att kunna ta tag i saker.
Men allt som gjort att maktens män (förr kyrkan) inte haft kontroll över människor och deras tankar, det har också varit Det Stora Hotet.
Kom ihåg att makthavare i alla tider alltid har varit mest rädda för vad människor tänker och anser, och inte alltid vad människorna verkligen gör…

jag tycker den värsta dödssynden i västvärlden är själviskhet som går ut över resten av världen på ett helt annat sätt idag än förr i världen pga globaliseringen. Om man nu ska snacka om synder. Men jag tycker inte om begreppet synd. Håller med er andra i övrigt ^^
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Bibeln hade egentligen kunna förkortats med en mening;
Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
Hur man behandlar sig själv är en annan sak men jag tror att allt som behövs är lite sunt förnuft

Finns ingen dödssynd..
Åter igen så är det religionen som vill att vi ska leva i synd och skuld så att religionen kan få sitt för att få oss att känna oss bättre, för vi kan alltid av kyrkan få syndernas förlåtelse oavsett vilken synd vi begår!
För av vilken av dessa påstådda synder.. dör vi av?
Och om man som #3 skriver tar hand om sig själv blir man enligt kristendomen kallad satanist, som bygger enligt kristendomen på jag:et i allt..
A Lavey´s lära.. Om jag:et i centrum då det är okey att göra så man själv mår bra, men du får själv stå för konsekvenserna av dina handllingar. (per definition-satanist)
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus